Dilluns, 28 d'abril de 2025

Carta a la nova directora d'Educació a l’Alt Pirineu i Aran

Article de la CGT Ensenyament Ponent-Pirineus dirigit a Carlota Valls, al càrrec des de fa un mes

Pallars | 28 d'abril de 2025 a les 12:14
Imatge que acompanya l'article | CGT
Senyora Valls,

Des de CGT Ensenyament Ponent-Pirineus li donem la benvinguda al càrrec, tot i que no podem evitar expressar el nostre escepticisme davant la falta de polítiques educatives que apostin clarament per una educació pública de qualitat i coherent amb el territori, amb les seves dimensions i particularitats, i per un funcionament veritablement democràtic als centres; són aquests dos dels pilars del nostre model educatiu que des de fa uns anys tremolen.

Els anteriors consellers i antics directors dels diferents serveis territorials han permès la pèrdua de línies a l’escola pública i han afavorit un model que no respon a les necessitats reals del territori. No volem més discursos buits, i declaracions reactives a les queixes dels ciutadans, esperem  lideratge en la defensa dels treballadors i de l’escola pública, volem accions concretes i valentes.

Per això, li exigim un compromís real per evitar el tancament de línies educatives i per recuperar-ne allà on s’han perdut. La defensa de l’educació pública exigeix garantir places suficients a les preinscripcions i aprofitar la baixa de natalitat per tenir ràtios més baixes a les aules.

És urgent reconèixer la importància de l’escola rural, clau per vertebrar el territori, cosa que implica que s’atenguin les seves demandes llargament reivindicades, com ara la sobrecàrrega de càrrecs, la burocràcia interminable, el pagament de les dietes, o les substitucions puntuals, per citar-ne alguns exemples. 

Així mateix, cal començar a entendre el nostre territori com el que és, amb les seves particularitats geogràfiques i socials, i deixar de considerar-lo de la mateixa manera que altres zones superpoblades, com les àrees metropolitanes. Per tal de garantir uns serveis públics de qualitat, cal implementar polítiques territorials específiques que donin resposta a les necessitats particulars de l’Alt Pirineu i Aran.

Per últim, exigim que, des del seu càrrec, es treballi per garantir el reconeixement efectiu de l’aranès en els processos selectius i de promoció interna; la diversitat lingüística del territori no pot continuar sent ignorada, i cal que l’Administració hi faci un pas endavant.

Des de CGT Ensenyament Ponent-Pirineus estem disposades a impulsar les mobilitzacions que siguin necessàries, incloent-hi la convocatòria de vaga o vagues, per a aconseguir aquestes demandes i defensar l’escola pública i els drets laborals de les seves treballadores a l’Alt Pirineu i Aran.

CGT Ensenyament Ponent-Pirineus
 
 Avís:
Els continguts publicats a la secció del lector Dis la teva! no necessàriament s’adiuen a la línia editorial de Pallars Digital. Aquest mitjà no es fa responsable de les opinions que aquí s’hi expressen. 



Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació