Divendres, 11 d'abril de 2025
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 12 al 18 de maig en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars | 21 de maig de 2023 a les 18:18


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

El Consell Comarcal del Pallars Jussà 
vol recollir la brossa casa per casa


Dia 12 de maig de 2023
 

Cubells de la recollida de residus. Foto: Arxiu


El Consell Comarcal del Pallars Jussà invertirà 
uns diners per millorar el reciclatge de la brossa.  

Per exemple, vol fer la recollida de la brossa
amb el sistema de porta a porta.
El sistema porta a porta consisteix en passar
per les cases de la gent a recollir la brossa. 

No s’haurà de llençar la brossa als contenidors. 
Cada dia es recolliran unes escombraries diferents. 

Aquest sistema de recollida de la brossa 
es provarà mica en mica.

Primer s’aplicarà als municipis de Tremp, 
la Pobla de Segur, Isona i Conca Dellà, Salàs, 
Talarn i Vilamitjana. 

Més endavant, s’aplicarà als altres municipis
del Pallars Jussà que hi vulguin participar. 

Josep Maria Mullol és el president del Consell Comarcal
del Pallars Jussà.
Ha explicat que la recollida porta a porta és més cara 
però servirà per millorar el reciclatge al Pallars Jussà. 

Al Pallars Sobirà fa 8 anys que es recull la brossa
casa per casa, i és un sistema que funciona molt bé.

 

Un jove de Talarn fa pasta 
amb una varietat antiga de blat


Dia 15 de maig de 2023
 

Iban Campos mostra el blat forment i la pasta. Foto: ACN / M. Lluvich


Iban Campos és un jove de Talarn 
que cultiva un blat que es diu forment.
El forment és una varietat antiga de blat,
és a dir, es cultivava fa molts anys. 

Fa un temps, una agricultors de la comarca del Lluçanès
van recuperar el forment per fer pa. 
Ara, també el fan servir per a fer cervesa. 

El forment és un blat molt bo i té molt poc gluten.
El gluten és una proteïna que es troba 
dins dels grans dels cereals.

La pasta amb poc gluten és més fàcil de digerir.

L’any 2022, Iban va recollir 3.500 quilos de blat.
El va cultivar a Casa Miravet de Talarn, 
on hi ha la finca de la seva família.

Amb aquest blat, ha fet 2.400 quilos de de pasta.
Per exemple, macarrons i tallarines. 

Iban Campos ven la pasta a les fires, als mercats 
i també en alguna botiga del Pallars Jussà. 

Ha explicat que el seu repte és fer galetes 
amb la farina del forment.  

Va guanyar el premi Jove Emprenedor del Pallars Jussà. 

 

Han rescatat amb helicòpter a 2 famílies 
en un barranc de Bóixols 


Dia 15 de maig de 2023
 

Imatge del rescat a Bóixols. Foto: Bombers


El dissabte 13 de maig, els Bombers de la Generalitat
van rescatar a 2 famílies amb infants en un barranc. 

Les famílies estaven fent barranquisme amb un guia
a la zona de Bóixols, al Pallars Jussà. 

El barranquisme és una esport d’aventura.
Es baixa pel recorregut d’un riu, per barrancs 
i cascades. 
S’utilitzen cordes i material per protegir-se. 

Els infants que feien barranquisme estaven molt cansats 
i tenien fred.

El Grup de Recolzament d’Actuacions Especials (GRAE) 
dels Bombers van fer servir un helicòpter fer el rescat. 

Ningú va prendre mal.  

 

Més de 500 persones participen a la Ultra Pallars


Dia 15 de maig 2023
 

Participants de la Ultra Pallars. Foto: UP360


El dissabte 13 de maig es va celebrar la Ultra Pallars 360.
La Ultra Pallars és una cursa de muntanya
que passa per camins del Pallars Jussà. 

Aquest any, hi han participat més de 500 persones.
Podien escollir entre 4 curses diferents.
Cada cursa varia de dificultat
i comença en llocs diferents del Pallars.  

· La prova Reina és la més difícil.
És una cursa d’uns 100 quilòmetres de distància.
Comença a Tremp.

· La Marató Trail té 45 quilòmetres.
Comença a la Pobla de Segur.

· La Geotrail és la cursa de 27 quilòmetres
que comença a Salàs de Pallars.

· L’Entrapussada és la més fàcil
Té 15 quilòmetres de recorregut
i comença a Talarn.

La prova Reina i la Marató Trail tenen molt de desnivell.
El desnivell de la muntanya són els metres que hi ha 
entre el punt més baix i el punt més alt del camí.  

La Ultra Pallars 360 passa per camins
amb unes vistes molt boniques del Pallars Jussà.
Per exemple: l’ermita de Sant Salvador de Toralla
i la zona de les Roques Pelades, a Talarn.

La baixa temperatura del dissabte va ajudar
als participants a recórrer tants quilòmetres. 

En acabar la cursa, les persones organitzadores
van fer una donació de 300 euros a l’entitat Alba Jussà.
Van valorar els projectes de salut mental de l’entitat. 

L’any 2022, la Ultra Pallars 360 es va considerar
una de les millors curses de muntanya de Catalunya. 

 

Els ramaders del Jussà demanen ajuda 
per buscar ferratge


Dia 18 de maig de 2023
 

Reunió de ramaders i Teresa Jordà. Foto: M. Lluvich / ACN


Els camps i prats del Pallars Jussà tenen poca
herba degut a la falta de pluja.
L’herba que menja el bestiar es diu farratge. 

Els ramaders del Jussà no tenen prou farratge 
ni aigua per donar de beure i menjar als animals.
En els últims 2 anys, s’han perdut 4.000 animals 
per la falta d’aliment.

Els ramaders es van reunir amb la consellera
d’Agricultura, Teresa Jordà. 
Li van demanar ajuda per comprar farratge
i per mantenir la seva activitat.
La trobada va ser a Sant Esteve de la Sarga.  

 

AMB EL SUPORT DE:

    

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació