Divendres, 18 d'abril de 2025
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 6 al 12 de febrer en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 14 de febrer de 2025 a les 19:23


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Una dona de Tremp declara
que la seva exparella 
la va agredir dues vegades

Dia 7 de febrer de 2025
 

L'acusat durant el judici Foto: R. Segura / ACN

 
Dijous es va jutjar a l’Audiència de Lleida
un home acusat de cometre 
agressions sexuals cap a la seva exparella. 

La dona ha explicat
que ell entrava begut i drogat al seu pis
i la despertava per tenir relacions sexuals. 

Tot i que ella no volia, 
al final va dir que sí
perquè estava bloquejada, 
molt cansada i volia que marxés. 

L’advocat d’ell reconeix 
que va cometre dues agressions sense penetració
i demana que el condemnin a 7 anys de presó. 
En canvi, la defensa de la víctima
demana 22 anys i mig de presó. 

Fa un temps, ja van condemnar l’home
per apropar-se diverses vegades a la dona
sense el permís del jutge. 

Ella diu que ho va deixar de denunciar als Mossos 
perquè ell seguia entrant a casa
per la teulada i unes finestres trencades. 

Ella vivia amb un fill gran i una filla
que tenen en comú. 

Ell va entrar dues vegades a casa la dona, 
li va intentar fer petons i a tocar-la, 
i la va amenaçar.

Un dia al matí, 
ella va trucar als Mossos.

El van trobar amagat 
sota un llit i el van detenir. 

Expliquen que feia pudor d’alcohol.

Durant el judici,
l’home ha explicat 
que ella li havia donat una clau del portal 
i que li obria la porta de casa. 

Reconeix que havia begut, 
però no que cometés una agressió sexual. 

També ha explicat
que va veure el crim de Torallola,  
en què un home va matar una dona, 
i que això li va generar molta angoixa.

Diu que per això va tornar a consumir alcohol. 

Com que l’home havia begut alcohol,
el jutge considera que no era conscient
de tot el que feia,
i per això ha reduït la condemna 4 anys.

La dona no vol diners, 
vol que s’allunyi d’ella
i que cadascú pugui fer la seva vida. 

La defensa demana, a part de la presó, 
que se’l vigili durant 16 anys, 
perquè no es pugui acostar més a la dona.

També demanen que l’acusat 
no tingui cap dret legal sobre la nena.       

 

L’Ajuntament de la Torre de Capdella 
compra uns terrenys en una subhasta

Dia 7 de febrer de 2025
 

Terreny comprat a les afores d'Espui Foto: Ajuntament de la Torre de Capdella


L’Ajuntament de la Torre de Capdella 
ha comprat uns terrenys en una subhasta.

Són els terrenys d’un projecte
que va fer fallida l’any 2008,
quan va arribar la crisi econòmica.

L’Ajuntament ha pagat 265.000 euros 
per una part dels terrenys,
i els altres els ha aconseguit de manera gratuïta.

Aquests terrenys, a prop d’Espui, 
els havia comprat una empresa
per fer-hi un complex turístic 
que es deia Vallfosca Mountain Resort. 

Hi volien construir hotels, aparcaments, 
serveis, la sortida d’un telefèric i
una zona de cases. 

Degut a la crisi econòmica del 2008,
no el van poder construir. 

Abans que els comprés l’empresa, 
els terrenys eren prats de pastura. 

L’Ajuntament encara no té clar
quin ús donaran a aquest espai. 

Fa uns anys que estaven en venda
i ningú no els volia comprar.

Abans costaven 2 milions d’euros
i, l’any passat, els van rebaixar a 350.000 euros.

 

Els pagesos organitzen una marxa lenta
des de Vilamitjana fins a la Pobla de Segur

Dia 7 de febrer de 2025
 

La marxa lenta al seu pas per Tremp. Foto: Jordi Ubach


Els pagesos i ramaders de la comarca
van organitzar una marxa lenta
amb 10 tractors el divendres a la tarda.

Van provocar cues llargues de cotxes
que viatjaven al Pallars 
per passar-hi el cap de setmana. 

Ja ha passat un any 
des de les mobilitzacions i manifestacions 
de la Revolta Pagesa a tot Catalunya. 

Com que durant aquest temps
no han aconseguit gaires millores,
han decidit protestar una altra vegada.

El dijous 6 de febrer,
Revolta Pagesa va donar una carta
a la Delegació del Govern 
a l’Alt Pirineu i Aran 
amb la llista de millores que demanen. 
 
Van avisar que hi pot haver més protestes,
com a mínim fins dilluns.

 

El Gremi de la Pagesia 
arriba a un acord amb el Govern
i anul·la els talls de carreteres

Dia 10 de febrer de 2025
 

Membres del Gremi reunits amb membres del Govern a Tremp. Foto: M. Lluvich / ACN


Com que el Gremi de la Pagesia Catalana 
va signar un acord amb la Generalitat,
van decidir no fer els talls de carreteres 
que havien organitzat per a dilluns. 

L’acord té 18 punts, entre els quals hi ha: 

· Augmentar els diners 
per controlar els animals de caça. 
· Reduir els tràmits de l’administració.
· Reduir els impostos que han de pagar els agricultors. 
· Millorar el pla de sequera.
· Millorar les mesures contra els robatoris. 

També s’ha de crear un espai 
en què es pugui revisar 
que aquests punts es compleixen. 

El Govern diu que entre el febrer i el març: 

· Controlarà l’excés de conills.
· Reduirà al màxim l’impost de successions.
· Facilitarà els tràmits administratius
per a agricultors i ramaders. 
· Facilitarà el relleu entre generacions.
· Donarà ajudes per als cultius de pera a Ponent. 

També diu que, entre altres:

· Millorarà el sistema de reg.
· Farà un calendari de pagament
d’ajudes econòmiques.
· Pagaran una part de les vacunes
contra la llengua blava.
· Buscaran com ajudar les persones
afectades per les restriccions del reg.
· Faran una trobada per parlar
dels robatoris al camp.
· Faran campanyes per donar informació 
abans que hi hagi inspeccions.

El conseller diu 
que l’acord és bo per a Catalunya
i que el Govern vol defensar la pagesia.  

 

Un empresari de La Pobla de Segur
compra l’antiga cimentera

Dia 11 de febrer de 2025
 

La cimentera de la Pobla de Segur Foto: M. Lluvich / ACN


L’any 2023, Xavi Forga va comprar
l'antiga cimentera de la Pobla de Segur.

Amb aquesta compra
l’empresari evitarà que s’enderroqui. 

La cimentera és un exemple 
de patrimoni industrial del Pallars Jussà.

Des que es va comprar, 
se n’han arreglat algunes parts,
com la xemeneia.

L’estructura s’aguanta bé, 
però la teulada podria caure
d’aquí a un temps. 

Ara s’està reformant 
la part que dona a la carretera. 

Els propietaris anteriors de la cimentera 
volien enderrocar-la
perquè estava en molt mal estat. 

Diverses entitats del poble ho van saber
i es van preocupar.

Al final Xavi Forga va decidir comprar-la. 

Vol mantenir les parts que estan bé
i reconstruir amb fusta les que estan malament. 

En un futur, li agradaria convertir-la
en una activitat de turisme rural 
o en un museu
per recordar la importància de l’edifici. 
La cimentera es va construir l’any 1912
i va ser la primera fàbrica de ciment d’Espanya.

El seu ciment servia 
per construir les centrals hidroelèctriques
del Pallars.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació