La
Plataforma Unitària contra l'Autopista Elèctrica va celebrar divendres passat una assemblea oberta a l'
Epicentre de Tremp per informar de l'estat dels
projectes per augmentar la potència de Línia d'Alta Tensió (LAT) Foradada del Toscar-Pobla de Segur i de Subestació Elèctrica d'Isona, a Figuerola d'Orcau.
Els i les activistes van denunciar "la falta de justificació" d'aquestes actuacions, posant de manifest l'impacte "negatiu" que suposaria pel territori i la vinculació amb el projecte d'interconnexió elèctrica amb França pel Pirineu aragonès. A més, els membres de la Plataforma van qualificar de "manipulació informativa" les paraules de
Red Eléctrica de España (REE), que
descarta el projecte de l'Autopista Elèctrica Peñalba-Arnero-Isona. Segons la Plataforma, REE ha ajornat el projecte fins passat el 2020.
Durant l'assemblea, es va acordar convidar a la població afectada a mostrar públicament el rebuig a aquests projectes i a sumar-se a les accions de protesta, que s'iniciaran el 22 de febrer amb una nova assemblea a Isona. L'acte també va servir per debatre sobre diferents qüestions, com conèixer com funcionen les tarifes elèctriques, com poden afectar a la salut pública aquests projectes i de quina manera podria arribar més informació sobre el tema a les persones que viuen a la zona.
Les línies d'alta tensió al territori
Els membres de la Plataforma van informar sobre els objectius de l'entitat, que no només persegueix la defensa del territori català i aragonès afectat pels esmentats projectes, sinó que lluita per un nou model energètic. Els seus membres van defensar el dret a l'energia, advocant per la Sobirania Energètica i, en aquest sentit, van exigir la municipalització de les centrals hidroelèctriques un cop finalitzades les concessions a empreses privades.
Els activistes també van explicar que la LAT Foradada del Toscar-Pobla de Segur és una antiga línia construïda en època franquista que hauria superat la seva vida útil d'acord amb l'actual legislació. En el seu dia, la Generalitat va emetre una
Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) favorable a l'augment de la capacitat de transport de la línia, però els membres de la Plataforma alerten que en ella es posava en dubte que les distàncies de la línia a poblacions i cases habitades siguin reals, ja que afirmen que "la línia arriba a sobrevolar cases i poblacions en alguns llocs i no compliria amb les distàncies recomanades".
A més, en l'assemblea es van aportar proves documentals de la vinculació d'aquest projecte amb la interconnexió elèctrica pel Pirineu aragonès i es va informar que REE pretendria obtenir aquest 2019 l'autorització administrativa per començar a desenvolupar el seu projecte. Si això arribés a passar, els activistes iniciarien accions legals contra el projecte.
Subestació d'Isona
Pel que fa al projecte de la Subestació Elèctrica d'Isona, van denunciar "la campanya de desinformació" de REE, que ha assegurat que ha descartat el projecte de l'Autopista Elèctrica. Tot i això, en els informes d'
ENTSO-E (la Xarxa Europea de Gestors de Xarxes de Transport d'Electricitat), i en la planificació de la xarxa elèctrica espanyola per al període 2015-2020, figura que el projecte s'ha ajornat per reprendre's partir de l'any 2020.
Davant d'això, els impulsors de l'assemblea conclouen que amb les actuacions a la Subestació d'Isona, REE està reiniciat el projecte d'Autopista Elèctrica. Per aquest motiu, la Plataforma i el
Consorcio Ribagorza Siglo XXI van al·legar al desembre contra la sol·licitud d'Autorització Administrativa i Declaració d'Utilitat Pública d'aquesta subestació i de la línia que la connectaria amb l'Autopista Elèctrica / MAT Sentmenat- Sallente-Calders.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi