El
Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha posat en marxa de manera oficial el servei de trasllat nocturn de pacients en helicòpter. El projecte ha estat en fase de prova durant un any, temps en què s’ha optimitzat tant la infraestructura com l’operativa. El servei ha instal·lat la seva base a Sabadell i ha de permetre reduir el temps de trasllat dels pacients fins a l’hospital de destí de manera considerable.
El nou servei s’ha presentat aquest dilluns al vespre a l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, on el SEM hi disposa de la base operativa d’helicòpters, en un acte en què hi ha participat el vicepresident del Govern, Pere Aragonès, i la consellera de Salut, Alba Vergés. La iniciativa té l’objectiu de garantir l’equitat en l’accés al sistema sanitari públic independentment del punt del país on es trobi el pacient, però també reduir de manera considerable el temps de trasllat.
"El temps és clau en algunes patologies, i pot suposar salvar la vida d’un pacient", explica la consellera Vergés. Un exemple és el trasllat d’un ferit des de Vielha, on l’helicòpter pot arribar des de Sabadell en tan sols 55 minuts, estalviant fins a dues hores de trajecte, per traslladar-lo a un hospital de Barcelona i tornar de nou a Sabadell, tot amb un mateix dipòsit.
Això és possible gràcies a la compra d’un Eurocopter 145, que disposa de dipòsit de combustible suficient com per a poder cobrir aquestes bastes distàncies sense necessitat d’aturar-se a carregar-ne. A aquest fet hi cal sumar que ara el servei de trasllat aeri es pot fer les 24 hores del dia, donat que ara ja no cal tenir una visual constant i es pot volar entre les 20.00 i les 8.00 hores.
L'helicòpter té la base a l'Hospital Parc Taulí de Sabadell Foto: Juanma Peláez
"Fins ara, un servei que sortia a les 19.00 hores, si es preveia que s’allargués més enllà de les 20.00 hores ja no podia sortir, i ara ho podem fer", ha destacat Antoni Encinas, gerent del SEM. La incorporació del tecnologia necessària per volar en ruta en condicions meteorològiques amb poca visibilitat o de nit ha permès posar en marxa el nou servei, que ara per ara funciona de base a base, és a dir, d'un hospital a un altre.
L’heliport de Tremp, inclòs en la segona fase
El servei es trobava des de fa un any en període de proves. En aquest primer any, s’han fet 177 serveis en una mitjana de 15 vols mensuals, on més de la meitat dels casos han permès dur pacients a altres hospitals per rebre l’atenció necessària per a cada tipologia registrada.
No obstant, el 49% dels casos han estat per fer assistències primàries, on s’ha pogut atendre els pacients al mateix lloc on s’ha registrat l’emergència. De fet, fins ara es podien fer trasllats entre una desena d’hospitals (Sant Pau, Bellvitge, Vall d’Hebron, Taulí de Sabadell, Reus, Cerdanya, Parc de Bombers de Lleida, Sant Joan de Déu d’Esplugues de Llobregat, Vielha i Igualada), i ara, en la segona fase, se n’incorporaran tres més: Verge de la Cinta (Tortosa), Germans Trias i Pujol (Badalona) i Tremp.
"Aquest és un país divers, i volem que arreu es visqui amb prosperitat, llibertat i seguretat, independentment d’on es visqui, no només tenint a prop hospitals de referència, i per això és indispensable treballar en xarxa", ha assenyalat el vicepresident Aragonès.
L'helicòpter té la base a l'Hospital Parc Taulí de Sabadell. Foto: Juanma Peláez
En una tercera fase, sense data concretada a dia d’avui, es preveu crear nous espais on els helicòpters puguin aterrar també de nit, com ara camps de futbol, creant una xarxa de punts d’aterratge satèl·lit. La primera prova pilot en aquesta nova fase es començarà a fer precisament al camp de futbol de Moià, amb l’objectiu de donar cobertura sanitària aèria al Moianès.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi