La Federació de Sanitat de
Comissions Obreres (CCOO) de Catalunya denuncia que les treballadores de la residència Serafí Casanovas de Sort pateixen una situació "precària" i "no poden més". Aquesta residència assistida per a persones grans és propietat del
Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, però la gestió la té delegada des del 2016 a una empresa privada, Eulen Servicios Sociosanitarios.
Des de CCOO exigeixen a aquesta empresa que contracti com a mínim una auxiliar, almenys per donar suport els caps de setmana, i més hores de neteja. Així, afegeixen, els residents i treballadors tindran més qualitat d'assistència i de treball. El sindicat denuncia la "sobrecàrrega laboral" que pateixen les treballadores. Amb 42 residents, la majoria dels quals necessiten ajuda per funcions bàsiques com ara menjar, dutxar-se o anar al lavabo, només hi ha tres auxiliars (si ningú té vacances o es troba malament i no pot anar a treballar), més un reforç per fer dutxes.
Expliquen que a les tardes entre setmana només hi ha tres auxiliars i que a les tardes del cap de setmana "tot empitjora" perquè hi ha tres auxiliars al matí i tres per la tarda per fer-ho tot, fins i tot obrir la porta, respondre el telèfon i atendre les famílies. Algun cap de setmana, denuncien, no hi ha ni servei d'infermeria. "Estan completament soles per atendre catorze residents per auxiliar". "És terrible l'angoixa que pateixen perquè es impossible arribar a tot", asseguren.
Recorden que el material com ara llits, grues o baranes així com l'obertura de la porta és responsabilitat del Departament i que aquest també "obvia posar-hi remei, sempre amb la mateixa cantarella: no hi ha diners". El sindicat també denuncia que les treballadores de neteja són "insuficients". Només una està a temps complert i dues a temps parcial i han de fer tota la neteja i bugaderia del centre. A més, afegeixen, la majoria dels dies només són dues perquè una fa descans, la qual cosa agreuja encara més la situació.
A conseqüència de tot això, alerten, "cada cop hi ha més personal de baixa o van a treballar medicades". L'atenció als usuaris, destaquen, també se'n ressent ja que "no pot ser l'òptima que necessiten", encara que l'administració defensi que existeix una atenció "centrada en la persona".
Entenen que Eulen és una empresa privada, que legítimament ha de tenir beneficis, però alerten que és molt complicat trobar treballadores per a aquest sector tan "precari", amb salaris "baixos" i "molta càrrega de treball" i denuncien que en lloc de cuidar-les, les sobrecarreguen més. Per tot això, aquesta denúncia pública, asseguren, és una "alerta" i una "petició d'auxili" Tot i aquesta "precarietat" demanen "respecte i dignitat" per als avis i per a elles mateixes perquè "ja no poden més".
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi