El conseller de
Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, preveu que les obres de desenrunament a la C-13 s'allargaran tot el cap de setmana i que la via no es podrà reobrir "almenys fins diumenge a la tarda". La C-13
porta des de divendres a les 20h tallada entre Rialp i Llavorsí per una esllavissada de roques. "Estem treballant molt ràpidament i intentarem escurçar hores al rellotge. Però les previsions són que es podria donar pas alternatiu a la zona demà cap al tard", ha pronosticat Calvet.
El despreniment de roques es va produir ahir a les 20h de la tarda al quilòmetre 141,5 de la C-13, a la zona coneguda com la moleta de Roní, tot i que al migdia ja es va haver de donar pas alternatiu a la circulació per esllavissades de roques en aquest mateix punt. Els tècnics que van treballar ahir durant hores per restablir la circulació no van poder garantir la seguretat del trànsit, motiu pel qual es va optar per tallar la via, ja que durant la tarda va continuar baixant material de la muntanya.
Per sort, els despreniments més importants no van atrapar cap vehicle ni van provocar cap accident. En aquests moments el trànsit es desvia per vies alternatives, segons el
Servei Català de Trànsit, i 11 dels 15 municipis del Pallars Sobirà es troben incomunicats pel sud. Per accedir i sortir de Llavorsí per aquesta zona cal donar un tomb de més de 100 quilòmetres per la N-260, creuant el Pont de Suert i Vielha passant pels ports de Perves, Viu de Llevata i de la Bonaigua.
Calvet, que ha visitat la zona aquest matí, ha recordat que tot i aquest incident la comarca “no està aïllada, perquè es pot anar pel Port de la Bonaigua i la Val d’Aran, però certament la mobilitat està molt condicionada. El conseller ha demanat “disculpes” als ciutadans de la zona i als visitants, i ha exposat que s’estudiarà si cal prendre “solucions més definitives, que ens permetin que en aquest punt no hi hagi afectacions d’aquest tipus mai més”.
Calvet ha manifestat que el Departament de Territori ha destinat aquest any 2 milions d’euros al programa ordinari de manteniment de carreteres en aquesta zona “i per a l’any vinent hi ha una previsió d’incrementar el pressupost fins als 2,7 milions”. El conseller ha indicat, però, que no el “risc zero no existeix” i que, concretament en aquest punt, “estem en una carretera que és un fons de vall i la muntanya es mou”.
A banda de l'afectació que el tall provoca als propis veïns i veïnes dels municipis de la zona, el sector turístic del Pallars Sobirà també s’ha vist afectat per aquests despreniments i tem greus pèrdues econòmiques en plena campanya nadalenca i d’alta afluència de visitants. Hores d'ara, l'accés a l'estació d'esquí de
Port Ainé està garantit, però els conductors han de fer una volta de més tres hores a través de l'Alta Ribagorça i la Val d'Aran per anar a les valls d'Àneu, a la vall de Cardós i i a la Vall Ferrera, on hi ha les estacions d'esquí d'
Espot,
Tavascan i Virós Vallferrera.
TRÀNSIT: Consulta les incidències viàries en temps real
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi