La cancel·lació de les classes presencials arrel de la crisi provocada per la Covid-19 ha generat una gran incertesa als centres educatius pallaresos d'infantil, primària i secundària. Malgrat que tot apunta a que
el curs escolar acabarà al juny, tal com va proposar ahir el Ministeri d'Educació a les comunitats autònomes, una de les principals preocupacions dels centres és si podran acabar el curs amb normalitat.
En declaracions a
Pallars Digital, el director de l'
Escola Valldeflors de Tremp, Diego Roldan, ha assegurat que estan en contacte amb el 100% de les famílies de manera telemàtica i que cada curs segueix els continguts a través d'una aula virtual personalitzada. Un dels problemes, assegura, és que “no es pot avaluar amb els mateixos criteris a tot l'alumnat, ja que no tothom disposa dels mateixos recursos a casa”. En aquest sentit, aclara que l'escola manté contacte telefònic especial amb les famílies que més ho necessiten.
Pel que fa al final de curs, Roldan contempla que podran efectuar-se dues avaluacions. Una telemàtica, mentre duri el període de confinament, i l'altra presencial, ja que des d'Educació es preveu que les classes es reprenguin a partir de l'1 de juny. Tanmateix, tot sembla indicar que aquest retorn s'haurà d'efectuar de manera esglaonada, per així evitar possibles nous contagis, començant pels alumnes d'educació superior (5è i 6è de primària) i continuant amb la resta.
Una altra de les preocupacions dels centres d'educació primària són les inscripcions per al curs que ve. Per ara, tot indica que s'hauran de realitzar durant el mes de maig i de manera
online, tot i que, tal com explica Roldan, "l'equip directiu del centre possiblement haurà d'obrir l'escola per tal que la facin presencialment aquells pares que no disposin de recursos digitals".
Activitats avaluables i inclusives a secundària
Als centres de secundària, on els contiguts també seran avaluables a partir del proper dimarts, les classes segueixen fent-se de manera telemàtica. En aquest sentit, la directora de l'
Institut Hug Roger III de Sort, Isabel Banderas, afirma que "els professors i tutors estan fent un seguiment exhaustiu de tots els alumnes", si bé és cert que "s'estan prioritzant les activitats competencials i inclusives, tenint en compte el ritme de cadascun d'ells".
Més enllà dels alumnes de 2n de Batxillerat, que finalment realitzaran les Proves d'Accés a la Universitat (PAU) els dies 7, 8 i 9 de juliol, un dels principals maldecaps per al centre, explica Banderas, és l'avaluació dels alumnes de cicles formatius.
Recordem que a l'institut de Sort també es cursen graus mitjans i superiors com el de Turisme, Animació o Serveis en restauració, on la majoria d'activitats són pràctiques i que han estat suspeses a causa del confinament. La directora del centre espera que un cop es reprenguin les classes presencials, es puguin dur a terme. Tanmateix, alega que "la incertesa de la situació impedeix saber exactament quan podrem tornar a la normalitat".
En perill la prova externa de Batxibac
Per altra banda, a l'
Institut de la Pobla de Segur, viuen, a més, en la incertesa de si la prova externa de Batxillerat francès es podrà realitzar. Segons Esther Ramoneda, professora i coordinadora del Batxibac, estan a l'espera del que finalment es decideixi, tenint en compte que a França ja s'ha cancel·lat la selectivitat. "A hores d'ara hi ha dues possibilitats: o bé que se suspengui la prova o que la programin pel mes de juny, oferint més opcions a cada part de l'examen", afirma.
Mentrestant, però, els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat que l'estan cursant segueixen el temari i les classes de manera telemàtica. En aquest sentit, Ramoneda afegeix que "d'una manera o altra, podran obtenir la doble titulació Batxillerat-Baccalauréat."
Manca de recursos telemàtics a les escoles rurals
Les inquietuds pel confinament també són extensives a les escoles que pertanyen tant a la Zona d'Escola Rural (ZER) del Pallars Jussà com del Sobirà, que a més han de fer front a la manca d'infraestructura telemàtica, és a dir ordinadors i connexió a Internet. En declaracions a aquest diari, el director de l'
Escola AESO d'Isona, Néstor Alonso, assenyala que "molts dels alumnes viuen en zones rurals o masies apartades on no hi arriba la fibra òptica; això provoca que no puguin realitzar les tasques que els encomanem".
En aquest sentit, Alonso apunta, a més, que la necessitat d'acompanyament dels alumnes sovint és incompatible amb la disponibilitat dels pares. "N'hi ha molts que treballen i no poden estar pels fills i això ens crea una angoixa a l'hora d'encomanar més feina”, explica.
Tal
com va recomanar el Departament d'Educació, el director del centre afirma que estan intentant prioritzar el suport emocional als nens i nenes que fa més d'un mes que estan tancats a casa. "No volem ser una càrrega per ells i les seves famílies tenint en compte que la situació ja és força greu”, assegura.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi