Enmig de la tempesta generada en relació a la creació de l’Agència de la Natura, el conseller de
Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha visitat aquest dilluns el Pallars Sobirà per veure
in situ dos iniciatives estratègiques per a l’impuls de l’economia del sector primari de les comarques pirinenques a Sort i en les quals està involucrat el departament, com són el condicionament de l’ampliació de l’escorxador de Sort i la formatgeria
El Tros de Sort, que col·labora amb la
campanya Del Parc al plat.
Pel que fa a l’escorxador, actualment estan en marxa els treballs de condicionament de la seva ampliació perquè pugui acollir un obrador de sala de desfer i manipulació artesanal de carnisseria. També es crearà una zona d’accés, cambres de fred, d’expedició, magatzems, zones d’administració i vestidors. Les obres tenen un pressupost de 192.979 euros i abasten una superfície de 393 metres quadrats d’una planta baixa interior d’un edifici existent.
L’ampliació donarà servei especialment a la gestió d’oví i boví per potenciar al màxim les especialitats ramaderes de la comarca. Així, donarà servei a ramaders individuals, associacions i carnissers a l’hora de valoritzar el seu producte primari. També es preveu que pugui gestionar una línia de tractament de carn de caça. El conseller ha assegurat que es tracta d’un “projecte estratègic per al Pallars Sobirà i per al Pirineu”. La subvenció directa s’ha aconseguit a través de l’
Institut per al Desenvolupament de l’Alt Pirineu i Aran (IDAPA), que depèn del Departament de Territori.
“La producció càrnia de la comarca és un producte en contacte amb el territori”, ha ressaltat Calvet. “Poder traslladar aquest valor afegit a un producte amb preu just que es pugui consumir a tot el país sens dubte ajudarà a que la comarca del Pallars Sobirà tingui dinamisme econòmic, ocupació i serà una peça més en la lluita contra el despoblament”, ha emfasitzat.
Del Parc al plat: 1.500 cistelles venudes
Calvet també ha visitat la formatgeria El Tros de Sort, una de les 20 empreses productores i transformadores que s’ha afegit a la campanya
Del Parc al plat, una iniciativa dels productors agroalimentaris del Parc Natural de l’Alt Pirineu i del Pallars Sobirà per vendre cistelles amb 40 productes diferents als clients finals mitjançant una plataforma de comerç electrònic. Les cistelles es preparen precisament en aquesta formatgeria, però un cop hagin acabat les tasques de condicionament de l’escorxador de Sort, passaran a preparar-se en un espai refrigerat d’allà, facilitant així la logística.
En el marc d’aquesta iniciativa també s’han promocionat específicament els ramaders que ofereixen venda directa de carn o que col·laboren amb alguna de les carnisseries locals, i s’ha creat l’Associació de Productors i Elaboradors del Parc Natural de l’Alt Pirineu Del Parc al plat.
Es tracta, ha explicat el conseller, “d’una iniciativa sorgida durant l’emergència per la pandèmia de la Covid-19” en substitució de la novena Fira dels productes del Parc Natural de l’Alt Pirineu i l’ovella aranesa, que se celebra cada mes de maig al poble d’Arrós de Cardós. Enguany, el Parc Natural de l’Alt Pirineu i l’Ajuntament d’Esterri de Cardós es van veure obligats a suspendre-la com a conseqüència de l’estat d’alarma pel coronavirus.
Així, “es va pensar com es podia suplir la Fira per donar continuïtat a la posada en valor del producte local”, ha explicat Calvet. En 10 setmanes s’han venut prop de 1.500 cistelles amb 40 productes diferents a uns 800 clients, generant un volum de negoci de 70.000 euros per a les empreses participants.
El conseller Calvet visitant l’escorxador de Sort. Foto: ACN
L’Agència de la Natura, una “eina de valor afegit”
Calvet ha aprofitat la visita al Pallars Sobirà per explicar a les autoritats i als productors el paper que jugarà l’Agència de la Natura, que si no hi ha canvis d’última hora, s’aprovarà aquest dimecres en el transcurs del ple del Parlament de Catalunya. Segons el conseller, la nova agència serà “un instrument que, amb més recursos i amb més capacitat, ha de poder donar més valor afegit al territori”, ha assegurat.
“Volem aconseguir que l’Agència s’entengui com una eina que ens permeti treballar per al territori i amb el territori en projectes com els que hem presentat avui, que consolidi la relació de les comarques del Pirineu amb la natura per posar en valor els seus productes, perquè es pagui el seu preu just i perquè hi hagi més dinamisme econòmic, més ocupació i més oportunitats” a les comarques més lligades a l’entorn natural, ha resumit el conseller.
En relació a les crítiques que l’agència ha rebut quant a la seva centralització, el titular del Departament de Territori ha ofert un “desplegament territorial” mitjançant “dinamitzadors i oficines físiques” en aquelles comarques “amb més relació amb la natura”, perquè “no sigui una eina centralitzada que des de la metròpolis digui el que es pot fer i el que no al territori”, ha dit.
Territori també s’ha ofert a incrementar de tres a quatre els representants del món local, del sector primari i de les entitats ambientals en el futur consell de direcció de l’Agència. Aquest tindrà un 51% de representants vinculats a la Generalitat i la resta, distribuïts a terços entre municipis, agents del sector primari i ambientalistes. Finalment, per a la redacció dels estatuts de l’Agència de la Natura se seguirà un procés participatiu.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi