Dimecres, 25 de desembre de 2024
port de comiols

La nova carretera de Comiols seguirà l’eix actual, incorporarà quatre túnels i estarà acabada el 2025

El Govern presenta a Tremp el projecte definitiu, que compta amb un pressupost de 185 milions d’euros i preveu retallar en cinc minuts el trajecte entre Isona i Artesa de Segre

Jordi Ubach / Tomàs Garcia 5 d'agost de 2020 a les 13:40
Damià Calvet ha presentat el projecte defintiu aquest dimecres a Tremp | Tomàs Garcia
La nova carretera de Comiols seguirà i millorarà el traçat actual i incorporarà quatre nous túnels i quatre viaductes. El Govern ha presentat aquest dimecres a Tremp el projecte definitiu pel port de Comiols, una obra reivindicada històricament que s’efectuarà en diferents fases i que comptarà amb un pressupost de 185 milions d’euros. El nou trajecte preveu tres quilòmetres d’estalvi respecte el recorregut actual, entre Isona i Artesa de Segre, i uns cinc minuts menys de temps.
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, s’ha reunit aquest matí a la seu l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) de Tremp amb l’alcaldessa de la ciutat, Maria Pilar Cases; l’alcalde de Sort, Raimon Monterde; i els presidents dels Consells Comarcals del Pallars Jussà i Pallars Sobirà, Josep Maria Mullol i Carles Isus, per tractar aquesta qüestió i presentar el projecte.

En declaracions a la premsa, Calvet ha explicat que el Govern ha estat estudiant fins a set alternatives, quatre de les quals pel que ha anomenat eix de Folquer i tres més per l’eix de Vilanova de Meià. D’aquestes se n’ha escollit una, que discorre pel traçat actual de Folquer i que segons el conseller, és l’alternativa “més viable, amb menor impacte ambiental i ecològic i amb resultat immediat”. El més important per Calvet, no obstant, és que es guanyarà “en seguretat i confort”.

Variant a Artesa de Segre i fi de les obres el 2025

Les obres, que s'iniciaran amb la licitació de la variant d’Artesa de Segre aquest mateix any, inclouran la construcció de quatre túnels pràcticament seguits que sumaran uns 1.400 metres de recorregut, així com quatre viaductes que, segons Calvet, permetran fer el projecte per fases. Aquesta nova obra, a més, permetrà licitar també la variant del Pont d’Alentorn, segons el conseller, que ha assegurat que el conjunt de les actuacions estaran completades l’any 2025.

Calvet ha destacat que el nou traçat, d'uns 29 quilòmetres, permetrà millorar la distància, la cota i el temps i que els tràmits ambientals i tècnics ja es troben en una fase “avançada”. La nova carretera comptarà amb dos carrils en tots els trams de fort pendent, ja sigui en direcció Isona o en direcció sud cap a Artesa de Segre. Aquest carril lent permetrà salvar amb seguretat els vehicles lents o pesants. “Pretenem millorar la vida de la gent i l’economia del Pallars”, ha sentenciat.


Un projecte que genera consens en un dia “històric” 

El president del Consell Comarcal del Pallars Jussà, Josep Maria Mullol, ha qualificat el d’avui com un “dia històric” per les comarques pallareses i ha dit que l’obra serà una eina “per fer front a la despoblació” i amb la qual el territori quedarà “més obert”. El seu homònim al Pallars Sobirà, Carles Isus, ha destacat el “consens” que ha generat el projecte escollit. Per Isus, es tracta d’un projecte “realista i desitjat pel Pallars” que assegura “tenir resolt el flux de persones i de serveis amb Barcelona”.

L’alcaldessa de Tremp, Maria Pilar Cases, ha destacat el fet que tots els representants polítics hagin estat d’acord amb el projecte, i ha assegurat que aquest és un moment “històric” perquè finalment “es fixen dates al projecte”. Per Cases, aquesta és “una gran notícia pel Pallars i l’Alt Pirineu”. Mentrestant, l’alcalde de Sort, Raimon Monterde, ha detallat que el projecte és el que més encaixa amb la inversió i ha destacat que és “el més sotenible i més interessant”, ja que suposarà una via d’entrada i sortida al Pallars “amb seguretat”.

El conseller de Territori ha explicat que el més important d'aquesta millora és que "es trencarà amb una barrera psicològica" que molts usuaris tenien amb aquesta carretera i allunyava el Pallars de l'àrea metropolitana. Calvet ha dit que seran "especialment sensibles" amb les afectacions que puguin generar les obres als usuaris d'aquesta via i ha insistit que vetllaran perquè hi hagi “la mínima afectació possible tant a les persones com a l’economia”. 


Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació