Davant la incertesa social i econòmica generada per la Covid-19 i les dificultats que ha generat a molts comerços i empresaris pallaresos per tirar endavant, hem volgut conversar amb tres accionistes de Pallars Actiu per conèixer de primera mà quin ha estat l’impacte real de la pandèmia als seus respectius negocis. Entrevistem Gabriel Lopetegui de Cims del Pallars, Josep Montané de l’Era del Marxant i Gabriel Serra de l’Hotel Terradets.
Gabriel Lopetegui (Cims del Pallars)
Gabriel Lopetegui, de Cims del Pallars. Foto: Pallars Actiu
Si pot ser amb xifres, quin ha estat, per ara, l’impacte de la Covid-19 sobre el teu negoci?
El percentatge de pèrdues ha estat del 20% durant la temporada d’esquí. Tant a l'escola d'esquí com al lloguer de material vam perdre un mes de la temporada. Dins d'aquest mes, la Setmana Santa, que representa un percentatge molt important de la temporada. També hem perdut un 70% al Parc d’Aventura de Rialp, ja que hem perdut tot el volum de la primavera amb els escolars.
Què heu hagut de fer o canviar per adaptar-vos a la nova situació?
Des del mes de març hem estat sense ingressos, hem estret el cinturó i utilitzat els estalvis. Hem adaptat el Parc d'Aventura amb tots els protocols de la Covid-19, marcant les distàncies, amb gels hidroalcohòlics, mascaretes i hem habilitat llocs d'entrada i sortida marcant els recorreguts. També hem comprat el material necessari, perquè a l’inici anàvem perduts amb els protocols. Una despesa que hem hagut d'assumir de més.
Què hi ha tingut a veure Pallars Actiu en aquest canvi? T’ha ajudat a tirar endavant? Com?
Pallars Actiu ens ha enviat molta informació via correu electrònic per conèixer on podia acollir-me i això ens ha facilitat la petició d’ajudes. Tot i així, al dia d'avui, no hem rebut cap ajuda econòmica.
Quin futur hi veus al teu negoci i a l’economia del Pallars en general?
En el futur, el que veig és que en un any haurem aconseguit tornar a la realitat, espero que durant la primavera-estiu. Econòmicament ens costarà recuperar-nos com la crisi del 2008, però ara els ERTE's i les ajudes econòmiques (si arriben) faran que la recuperació sigui una mica més ràpida. Preveig que serà en 1-2 anys.
Josep Montané (L’Era del Marxant)
Josep Montané, de l’Era del Marxant. Foto: Pallars Actiu
Si pot ser amb xifres, quin ha estat, per ara, l’impacte de la Covid-19 sobre el teu negoci?
L’impacte amb xifres ha estat d’un 60% d’activitat total fins ara, amb un 40% d’inactivitat. Nosaltres treballem només quatre mesos a l’any comptant la temporada d’estiu, la Pasqua, el Nadal, els ponts i les festivitats.
Què heu hagut de fer o canviar per adaptar-vos a la nova situació?
Hem hagut de prendre diferents mesures, per tal de complir amb les recomanacions actuals, mesures sanitàries que ens han recomanat des de Salut, des de PIMEC, modificacions per tal d'adaptar el local. Vam haver de retirar 12 places amb el que això comporta, un torn és redueix i augmenta el treball en hores, allarguem l’horari. També hem realitzat dos ERTO en diferents fases.
Què hi ha tingut a veure Pallars Actiu en aquest canvi? T’ha ajudat a tirar endavant? Com?
Pallars Actiu ens ha fet arribar recomanacions i ens ha mantingut informats de les ajudes a tramitar i informació general d’actualitat. Això ens ha estat d’utilitat per tramitar-ho en rapidesa.
Quin futur hi veus al teu negoci i a l’economia del Pallars en general?
Ho veig incert a curt termini, a llarg termini positiu perquè repercutirà a bé. Actualment tenim la demanda d’apartaments per una durada llarga, de sis mesos. La situació actual fa que hi hagi persones que poden teletreballar. Aquesta tendència és bona, i el turisme de proximitat ens beneficiarà a mig i llarg termini.
Gabriel Serra (Hotel Terradets)
Gabriel Serra, de l’Hotel Terradets. Foto: Pallars Actiu
Si pot ser amb xifres, quin ha estat, per ara, l’impacte de la Covid-19 sobre el teu negoci?
L'impacte en el sector de la restauració està essent majúscul, com estem veient dia a dia, situacions dramàtiques que portaran al tancament de locals de restauració i hoteleria. Durant el confinament, vam estar tancats des del 16 de març fins al 18 de juny, tres mesos sense cap dels nostres punts de venda obert, l'hotel i el restaurant. Des del primer moment vam intentar minimitzar les despeses fixes, com activar els ERTOS per als nostres treballadors, baixar la potència de llum contractada, allargar els pagaments amb proveïdors, renegociar amb els bancs, etc. Ens preocupava no saber el temps que podríem estar en aquesta situació i la repercussió que podia tenir per a l'empresa i per al nostre capital humà. Des de l'inici d'aquesta parada, ens sentíem amb l'obligació de defensar tant els interessos dels nostres treballadors, com els de l'empresa.
La davallada de les vendes durant aquests mesos on la facturació era nul·la i tenir només despeses, va ser preocupant. Els nostres indicadors a principis d'any apuntaven a que seria un bon any, i les previsions que havíem fet eren optimistes, però ningú podia pensar que la nostra ocupació baixaria durant el mes de març del 40% a un 14% i del 60% a un 0% per als mesos d'abril i maig. Sempre podrem dir que l'any 2020 ens va robar la Setmana Santa a tot sector turístic del Pallars, considerada temporada alta i la que sempre ha estat l'aire fresc després de l'hivern, la temporada menys productiva de l'any al Jussà.
Què heu hagut de fer o canviar per adaptar-vos a la nova situació?
La situació ha estat saber conviure i adaptar-se a la nova situació. En un principi ens va ser una feina molt complexa, degut a que no hi havien directrius d'actuació clares per part de l'administració i es va optar per recopilar tota mena d'informació que anava sortint sobre com fer front a la Covid-19, i vam crear el nostre propi manual d'actuació.
Es va implementar un programa per treballar de manera més segura, i vam invertir en equips de neteja i desinfecció. Així com preveure més personal de neteja i es va fer una formació específica en cada àrea de l'hotel. També vam modificar els torns d'alguns treballadors per evitar que les persones amb risc passessin el mínim de temps exposats. En la zona de restauració es va adaptar el servei de bufet a un sistema de servei assistit pel personal de l'hotel, i es van marcar unes normes estrictes de funcionament, tenint molta cura en la desinfecció de totes les àrees tant de front com de
back office.
Quin futur hi veus al teu negoci i a l’economia del Pallars en general?
Tornem a estar al punt de partida de l'inici del confinament. Les zones de muntanya hem estat uns privilegiats perquè hem pogut obrir i els mesos d'estiu hem treballat força. Hem d'agrair que la gent ha decidit fer país i fer vacances a les zones de muntanya. Però això podria ser només un miratge. Com ja sabem, ara ens ve l'hivern i a la nostra comarca en aquestes dates la visita de turistes és molt baixa. Però sempre recordo un amic hoteler de la Cerdanya que em va dir que al Pallars teniu la facilitat d'aletargar-vos a l'hivern i renéixer a la primavera. Per tant això és el que haurem fer, seguir endavant sense caure en l'error de la queixa i, si convé, donar la volta a la situació, utilitzant la imaginació, la creativitat i el sentit comú.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi