La
Diputació de Lleida ha formalitzat aquesta setmana la constitució de la Comissió de Seguiment del Pla de Rodalies Lleida, fruit dels treballs de la Plataforma per a la millora de la línia Lleida-Manresa i de la presentació per part del Govern del nou pla de Rodalies de Lleida el setembre passat. Les entitats i administracions adherides a la Plataforma han acordat el seu àmbit d'actuació més enllà de la línia Lleida-Manresa en benefici d'un sistema de transport públic sostenible, implementant la coordinació de les quatre línies ferroviàries existents al territori, entre les quals hi ha la línia Lleida-la Pobla de Segur.
La constitució de la Comissió fa efectiva la declaració institucional que tots els grups de la Diputació de Lleida
van subscriure al plenari de l'octubre passat. El president de la Diputació, Joan Talarn, s'ha congratulat pel fet que la mateixa Plataforma i la Generalitat es mostrin alineats en l'impuls de les Rodalies de Lleida, "amb l'objectiu de plantejar conjuntament una visió global de la mobilitat pública i sostenible del territori".
La Comissió de Seguiment ha acordat demanar la implementació i posada en marxa del servei de Rodalies ferroviàries de Lleida que "vertebri la mobilitat sostenible i justa a les Terres de Lleida, Alt Pirineu i Aran". En aquest sentit, instant el govern de l'Estat a introduir, dins dels plans de recuperació i resiliència relatius a les reformes i les inversions per al període 2021-2023, la demanda a la Unió de Europea de finançament per al desenvolupament del Pla de Rodalies de Lleida i el Pla de l'Estació, pel fet que "reuneixen els elements d'impuls de l'economia, transformació digital, transició ecològica, generació d'ocupació sostenible en el futur i el reforç dels serveis públics".
Així, la Comissió insta el govern espanyol a preveure dins de les inversions del Pla de Rodalies el desenvolupament del Pla de l'Estació de Lleida, en coordinació amb la Paeria de Lleida i la Generalitat, per "fer-lo efectiu i aconseguir la intermodalitat imprescindible per fer eficaç el nou projecte de mobilitat vertebradora, sostenible i justa al territori".
Igualment, des de la Comissió es considera "bàsic" la redacció d'un pla de mobilitat ferroviària de Rodalies de les Terres de Lleida i l'Alt Pirineu amb la participació dels ens territorials afectats, que s'ampliï a les línies Lleida-les Borges Blanques-Montblanc, Lleida-Almacelles-Monsó, Lleida-Balaguer-la Pobla de Segur i Lleida-Cervera-Sant Guim de Freixenet, preveient-hi la necessitat de cadències reduïdes i àmplia disponibilitat horària.
Finalment, la Comissió de Seguiment del Pla de Rodalies Lleida demana una xarxa d'autobusos "que siguin alimentadors del servei ferroviari, i no la competència d'aquest", que cobreixi la mancança de connexions en els corredors sense tren entre les capitals de comarca i les principals poblacions de les Terres de Lleida, l'Alt Pirineu i l'Aran. D'aquesta manera, s'actua per "revertir els efectes negatius del despoblament en el territori", segons han coincidit els membres de la comissió.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi