Les dones representen al voltant del 40% de les persones que treballen al sector agroalimentari a Catalunya. Així ho indica l'informe encarregat pel
Departament d’Agricultura a la
Universitat de Girona que descriu i analitza la situació de la dona a la indústria alimentària al país. L'estudi també indica que les dones cobren un 23,19% menys que els homes de mitjana, i en el grup de 45 a 54 anys és on es dóna la diferència més gran.
Homes i dones tenen un 80% de contractes indefinits, una característica que, a priori, sembla que els iguala, però les dones en tenen molts més de jornada parcial, el 60% del total, i de contractes discontinus, segons revela l’informe. Segons aquest treball, el grau de feminització de la indústria alimentària varia molt entre empreses, amb un rang que va des de l'11% de dones en empreses agroalimentàries fins al 70% en càrnies.
Segons l'estudi, els principals motius que condicionen el grau de feminització de les empreses actualment són la naturalesa de la feina i, com més físicament exigent, més masculina és l'empresa. Un altre és l'antiguitat de l'empresa ja que, com més antiga, més també té més representació masculina. Un altre motiu fa referència al lideratge femení perquè, com més dones a la propietat i direcció, més presència femenina hi ha a l'empresa.
Per subsectors, els que són més a prop de la paritat són els de fabricació de productes de fleca i pastes alimentàries (46% de participació femenina) i el de fabricació d'altres productes alimentaris (42%). Per contra en la fabricació de productes de molineria, midons i productes amilacis (17%) és on menys dones hi ha. Per franges d'edat, la feminització és més gran a la d'entre 30 a 44 anys, segons les dades d'afiliacions.
Creixent promoció de dones en llocs de responsabilitat
Quant a la feminització del poder, l'estudi indica que la direcció executiva és femenina en un 21%, i la presidència del consell és ocupada per una dona només en el 12,3% dels casos (segons el SABI del 2019). En aquest sentit, les empreses amb propietat o direcció general femenina formen equips de direcció amb més dones (sovint 50% i fins al 80%). A més, a l'empresa familiar, les dones tenen més possibilitats de ser propietàries i directives.
Amb l'objectiu d'avançar vers la incorporació de més dones a la indústria agroalimentària i sumar el talent femení al masculí, l'estudi apunta recomanacions com ara la formació en la perspectiva de gènere als i les dirigents de les organitzacions empresarials del sector, a banda de formar també les mateixes treballadores i treballadors. L'objectiu seria identificar on es produeixen les escletxes per tal d'aconseguir canvis reals pel que fa a la desigualtat entre sexes.
També assenyala com a necessàries la proactivitat empresarial per trencar estereotips i insta tant l'administració com les agrupacions empresarials a redoblar esforços en el coneixement sobre la desigualtat de gènere en el mercat laboral i en les empreses i a treballar per continuar la implantació de mesures que ajuden a conciliar la vida laboral i familiar.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi