El
projecte turístic Tren dels Cims s’impulsa des de
Pallars Actiu, l’Ajuntament de Torre de Capdella, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i la delegació del Govern de l’Alt Pirineu i Aran per valoritzar un producte únic i singular del territori. És pretén potenciar una via ferroviària històrica i única al país que es troba 2.100 metres d’altitud amb un recorregut de 5,5 quilòmetres.
Un producte que es troba en molt pocs indrets d’Europa i que s'assimila a
Le Petit Train d’Artouste, a 2.000 metres d’altitud (segons afirmen, el més alt d’Europa) al Pirineu francès o el
Train d’Emosson, a 1.965 metres d’altitud, als Alps suïssos.
La idea es basa en la recuperació de l’antiga via estreta del carrilet d’Estany Gento, construïda a principis del segle XX, essent molt probablement el primer ferrocarril de via estreta per a grans obres hidroelèctriques de Catalunya. Ja pioner en el seu temps s’utilitzava per fer el transport de materials i eines per a la construcció de les centrals, però un cop acabada l’obra va continuar circulant per fer obres de manteniment i conservació fins l’any 1985.
Des de llavors, la plataforma ha esdevingut un sender per a excursionistes i visitants. La locomotora es va desmuntar i actualment, es troba al Museu Hidroelèctric de la Vall Fosca, on s’ha convertit en una de les peces més importants de l'equipament i que encara funciona.
La recuperació del carrilet és una iniciativa que pot ser exitosa per la panoràmica espectacular que pot oferir al viatger, una nova experiència que podran gaudir-ne grans i petits per igual.
Aquest projecte, unit a l’oferta ja existent del telefèric de Sallente a Estany Gento, permetria crear un gran producte turístic basat en la utilització de dos elements de gran valor patrimonial i cultural, pel paper que van jugar al seu moment en el desenvolupament industrial i energètic a Catalunya.
Seria la creació d’un producte únic i singular al Pirineu català, que catapultaria l’oferta de la zona, convertint-se en un potent pol d’atracció turística i contribuint sens dubte al desenvolupament econòmic del Pallars.
És per això que ja s’ha començat a treballar per tenir el projecte bàsic, licitat i adjudicat per FGC. El document estudiarà totes les actuacions necessàries per a la implantació de la nova infraestructura, com són l’adequació de la plataforma ferroviària existent, avui reconvertida en ruta de muntanya; la definició de la tipologia de via i el seu traçat, el condicionament de murs i túnels, i la implantació d’estacions, edificis auxiliars i instal·lacions associades al traçat.
Apostem per un territori ric, amb productes singulars i diferents, on recuperem part de la història de la Vall Fosca, el Pallars Jussà i Catalunya. Des de diferents institucions i empreses estem treballant per revitalitzar el teixit empresarial mitjançant projectes de reactivació econòmica i aquest n’és un clar exemple. Cerquem i generem noves oportunitats al Pallars i, en extensió, a l’Alt Pirineu i Aran.
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi