Senyor director,
Fa un dies vàreu publicar en aquest diari digital
un escrit signat per una “lectora indignada” en el qual parlava sobre la recollida i tractament de residus al Pallars Jussà, un servei que el Consell Comarcal presta per encàrrec dels ajuntaments de la comarca. Amb aquest escrit volem precisar algunes afirmacions que s’hi feien i, alhora, convidar l’autora a parlar-ne per poder aprofundir en el tema.
En el text esmenta quant ha pagat pel servei de recollida de la brossa. Aquesta taxa s'aplica de forma diferent a habitatges (92% dels rebuts) i a activitats econòmiques. Actualment la taxa per als habitatges és de 99,74 €, un preu més baix que el de comarques similars. I sí, és únic per a tots els habitatges. Aquest és un sistema bastant habitual en una lògica d’operativitat i gestió de dades. Al Pallars Jussà, a més, l’import és el mateix per a tots els pobles de la comarca, per no gravar en excés els pobles menys poblats i allunyats.
Els contenidors de la brossa es van renovant a mesura que es fa imprescindible i, certament, no sempre són iguals ni de darrera generació però cal tenir present que n’hi uns 1400 arreu de la comarca. És probable que en algun moment se n’hagi canviat algun de municipi i que l’Ajuntament hi hagi posat algun distintiu, potser per això diu que reciclem contenidors d’altres llocs.
Pel que fa a l’abocador supracomarcal, és cert que el govern tripartit, amb una intervenció personal del llavors delegat del govern, va apostar per agrupar els residus de diverses comarques al dipòsit de Fígols. I també és cert que els governs posteriors han mantingut aquesta aposta, des de l’inici avalada pels criteris de planificació territorial de l’Agència Catalana de Residus.
El fet de ser ubicat al municipi de Tremp fa que el seu Ajuntament rebi anualment al voltant de 70.000 euros. Ara la Generalitat està estudiant la implantació, a l’abocador, d’una planta de triatge previ per augmentar el reciclatge. El nostre Consell ha proposat que també s’estudiï la possible ubicació del complex en altres comarques.
La taxa que paguen les pallareses i pallaresos sorgeix de l’estudi de costos que realitzen els tècnics del servei amb l’àrea d’intervenció i que planteja els ingressos imprescindibles per poder cobrir les despeses de funcionament del servei. El Ple del Consell Comarcal, format per tots els grups polítics, és el competent per aprovar anualment aquesta taxa.
Quant a les novetats que la lectora destaca d’altres comarques, podem afirmar que moltes ja hi són a la nostra. És el cas de la deixalleria mòbil que tenim des de l’any 2018. Atès el bon resultat en diferents pobles, enguany hem demanat un ajut per tenir-ne una altra. Des de fa molts anys, també tenim en funcionament i obertes al públic deixalleries a La Pobla, Isona i Tremp. Aquesta darrera, a més d’obrir tots els matins de dilluns a dissabte, ho fa també el divendres a la tarda.
A les deixalleries es recullen molts productes, també l’oli i les piles que esmenta en l’escrit. Aquests, a més, es recullen en molts establiments comercials -en el cas de les piles- o a domicili -en el cas de l’oli. La recollida de l’oli a domicili és un projecte compartit amb una entitat social des de ja fa 4 anys i pel qual hem estat reconeguts com a iniciativa pionera.
Actualment al Pallars Jussà reciclem un 43,2%, molt més que el 15% de l’any 2000, però menys de l’objectiu del 65% que ens marquem pels propers anys. Per aconseguir-lo vam encarregar una diagnosi estratègica de la gestió de residus a la comarca del Pallars Jussà que ara estem analitzant per redactar un pla d’actuació. Aquest probablement ens dirigeixi cap l’establiment, per fases, d’una recollida porta a porta.
La recollida porta a porta és un sistema que assoleix una major eficiència ambiental i que evoluciona cap al pagament per generació, és a dir, pagar per la quantitat de residus generats. La implantació d’aquest sistema suposarà una major implicació i conscienciació de la ciutadania i un probable augment del cost del servei i per tant de la taxa.
En l’escrit no qüestiona la tasca del personal i aquí estem d’acord. Considerem que tenim un bon equip que obté resultats destacables gràcies, també, al civisme de la major part de la població. És cert que treballen amb mitjans limitats que es sufraguen amb la taxa que paguem entre tots.
Aquest estiu s’ha incorporat un nou operari. Ara estem fent la clausura i integració paisatgística de la part de l’abocador ja omplerta. També es millorarà el sistema de videovigilància i aquest octubre incorporarem un tècnic que, entre altres tasques, analitzarà el funcionament de tot el servei de recollida i tractament de residus per veure en quins aspectes es pot millorar.
Acabem amb una obvietat: la responsabilitat dels molts serveis que presta el nostre Consell l’assumim els càrrecs polítics d’aquest ens, serveis que incorporen millores any rera any, en molts casos gràcies a les aportacions de la ciutadania.
Josep Maria Mullol
President del Consell Comarcal del Pallars Jussà