La
Direcció General de Patrimoni ha posat en marxa el procés per declarar el
Tren de Capdella, un carrilet a 2.000 metres d'altitud,
Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN). El tren, format per una locomotora dièsel i una vagoneta, està exposat a l'exterior de la Central de Capdella, on es pot visitar i forma part del projecte museístic del
Museu Hidroelèctric.
L'equipament, propietat de la
Fundació Endesa, i que va ser cedit a l'ajuntament per al projecte de museïtzació l'any 2010,
va funcionar entre 1951 i 1990 per transportar els materials que calien en les obres d'interconnexió de llacs de la conca superior de la
Vall Fosca. Ara, davant l'escenari de ser declarat BCIN, posa de nou de relleu la importància i el vincle de la història de les
centrals hidràuliques en l'esdevenir social i econòmic de la Vall Fosca, tant en el passat com en el present.
La locomotora exposada davant del Museu de Capdella. Foto: Museu Hidroelèctric de Capdella
Però la història del Tren de Capdella es remunta, en realitat, a l'any
1911. Aleshores no existien els motors dièsel, i consistia en unes plataformes tirades per mules que transcorrien per una via d'uns 60 centímetres d'amplitud que anava des de la
cambra d'aigua del Cap de la Serra, punt final del funicular, fins a l'
Estany Gento. Un recorregut de gairebé cinc quilòmetres que transcorria per sobre del canal que duia l'aigua, a més d'un metre i mig sota terra per evitar la congelació a l'hivern.
Va ser l'any 1951 quan es va substituir per una vagoneta amb una locomotora dièsel per transportar les persones que mantenien les instal·lacions, amb la que va funcionar fins a l'any 1990, moment en què es va posar en servei el
telefèric de Sallente-Estany Gento. I per què se li deia
La Rubia? Doncs perquè originàriament, la vagoneta era de color groc, fet que feia que als tècnics i visitants els recordés als
taxis de fusta que hi havia a la ciutat de Barcelona, i per similitud van començar a dir-li d'aquest manera, una nomenclatura que ha fet fortuna.
Altres notícies que et poden interessar
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi