La tercera unitat del tren de la
línia Lleida-La Pobla de Segur ja ha superat el període de proves tècniques i de circulació. Ara les tasques se centren en la preparació de la documentació per a l'
auditoria de seguretat i el procés d'autorització per circular sobre la xarxa d'Adif.
Aquesta tercera unitat és exactament igual que els altres dos que ja presten servei a la línia des del 2016. L'objectiu és millorar i reforçar la
disponibilitat del servei, evitant els serveis alternatius per carretera que s’ofereixen quan s'atura alguna de les altres dues unitats per al seu manteniment. La previsió és que estigui
llesta per circular per les vies de FGC a finals de maig i completar el recorregut a l'estiu.
La presidenta de Ferrocarrils,
Marta Subirà, ha visitat aquest divendres el tren acompanyada del cap de la línia,
Emili Monsó. En aquest sentit, ha destacat que aquesta tercera unitat donarà
més "robustesa i resiliència al servei". També ha dit que tot plegat "ha de permetre guanyar, encara més, la confiança de la ciutadania en una línia que ja és un èxit perquè des del 2016, amb les noves unitats, i
fins al 2019 s'ha doblat el nombre de passatgers". A més, ha dit que aquest primer trimestre de 2022 ja s'han superat les dades del primer trimestre de 2019.
La nova unitat
va arribar el 22 de març passat a les instal·lacions del Pla de Vilanoveta, on es va acoblar per al seu
posterior trasllat a Balaguer per dur a terme les proves finals de validació en circulació, que ha estat realitzant aquest darrer mes entre la capital de la Noguera i la Pobla de Segur. Ara ja torna a estar a Lleida on es fa tota la part documental: informe de seguretat i procés d'autorització.
Capacitat per a 201 persones
Igual que els altres dos combois, el tercer té
41 metres de longitud; capacitat màxima per a
201 persones (104 de les quals assegudes); disseny interior obert i transparent, amb uns compartiments clars gràcies a les grans dimensions de les finestres; plataformes d'accés àmplies i de pis baix; està adaptat per a
persones amb mobilitat reduïda i disposa d’espais multifunció per a cotxets de nadons, bicicletes i cadires de rodes.
Pel que fa al confort, compta amb
sistemes de climatització i d'informació al viatger amb equips de megafonia i intèrfons, a més d'endolls a l'interior per a carregar qualsevol dispositiu com telèfons mòbils o tauletes. Els cotxes porten suspensió pneumàtica i el motor és dièsel de gran eficiència i mínima emissió de gasos.
La línia que millor s'ha recuperat de la pandèmia
Des del juliol de 2016, quan va entrar en funcionament el nou model de gestió integral de la línia, la demanda d’usuaris a la línia Lleida-La Pobla ha anat augmentant fins a assolir el punt més àlgid l'any 2019, amb
251.500 viatges, xifra mai assolida fins a la data i que doblava la demanda de 2016. Amb la pandèmia, el nombre de persones usuàries va caure a la meitat però aquest primer trimestre de l'any 2022 ja s'han recuperat i fins i tot superat les dades prepandèmia. De fet, aquesta
és la línia de Ferrocarrils que s'ha recuperat més ràpidament dels efectes de la Covid-19.
Pel que fa als altres indicadors, l'
índex de satisfacció al client se situa en els 79 punts. L'entrada en servei del tercer tren fa preveure un augment de l'índex de satisfacció per part dels usuaris i usuàries de Lleida. La
puntualitat, un dels valors de marca de Ferrocarrils, continua per sobre del 99% i pel que fa a l'
Índex de Control de Qualitat, que permet a FGC controlar diàriament i de manera objectiva el grau de compliment del servei real respecte al servei programat, és del 99,65%.
Durant la visita també s'ha pogut veure el material històric del
Tren dels Llacs, que
comença la seva catorzena temporada aquest dissabte,
Diada de Sant Jordi, i estarà en circulació tots els dissabtes fins al 29 d’octubre. En total, aquest atractiu servei turístic que ofereix Ferrocarrils, en col·laboració amb la Diputació de Lleida i l'Autoritat Territorial de la Mobilitat de Lleida, oferirà 28 circulacions: 24 del Tren Històric i 4 del Tren Panoràmic (23 i 30 de juliol i 8 i 13 d’agost).
Altres notícies que et poden interessar
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi