Fins a
372 radars controlen que els vehicles no superin la velocitat màxima permesa a les carreteres catalanes. Situats en alguns dels punts més
perillosos de la xarxa viària o on hi podria haver més temptativa d'excedir el límit fixat, l'objectiu explícit és prevenir conductes imprudents, però igualment també serveixen per recaptar milions d'euros cada any a partir de les
multes. El següent mapa els situa en els punts on es troben, segons les dades actualitzades del
Servei Català de Trànsit.
Al
Pallars, com ja coneix la majoria de la gent del territori, només hi ha
un radar fixe. Aquest està situat a la carretera
C-13, al terme municipal de Talarn, a l'anomenada pujada de comportes. Pel que fa als radars mòbils, en pot haver-hi també a la C-13, entre els quilòmetres 80 i 90, a l'entrada de Tremp venint de Lleida, així com entre Llavorsí i Escaló, del 127,7 al 163. També se’n poden trobar a la
N-260, arribant a Gerri de Sal, del quilòmetre 279,8 al 308,8; i a la carretera
C-1412b, prop de Figuerola d'Orcau, entre els quilòmetres 30 i 61.
És important complir les normes de circulació, tant pel que fa a la velocitat màxima com tota la resta, per la seguretat d'un mateix i de la resta d'usuaris de la via. Igualment, però, pot ser especialment útil planificar el viatge, tenint en compte on es troben els 242 radars fixos i on hi pot haver algun dels 130 de mòbils, per evitar que un moment de distracció amb el velocímetre acabi en
sanció i pèrdua de punts. En aquest sentit, el mapa situa aquests punts i, en el cas dels radars fixos,
se n'indica la velocitat màxima que controla.
Pel que fa als
radars mòbils, el punt negre se situa en una
posició intermèdia de l'interval de la carretera on es podria situar. Clicant sobre ells, però, es poden consultar els punts quilomètrics que representen l'inici i el final del tram en què es trobarien aquests radars. Alguns de fixos, de fet, tampoc no estan situats en una situació permanent, sinó que són de tram i el Servei Català de Trànsit marca igualment l'interval de la carretera dins del qual es controlaria la velocitat, motiu pel qual és útil també consultar la informació al punt del mapa per obtenir-ne totes les dades.
Cal tenir en compte que l'última llei de trànsit ha
eliminat els 20 quilòmetres per hora de marge de què disposaven els vehicles per fer
avançaments ràpids, així que ara els límits marcats ja no presenten excepcions. Així mateix, aquest mapa
no inclou els radars situats per l'Ajuntament de Barcelona a les vies interiors de la capital catalana per controlar la velocitat i pacificar determinats entorns.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi