Una
pastisseria s'ha incorporat a les
Botigues Museu de Salàs de Pallars i se suma, d'aquesta manera, a la farmàcia, l'estanc, la botiga d'ultramarins i colonials, la merceria, la barberia, el quiosc, la impremta i al cafè que ja en formaven part. Es tracta de nou comerços que recreen espais d'època a partir de béns de consum quotidians.
La pastisseria mostra tot allò relacionat amb el món de la
xocolata posant especial èmfasi a la part publicitària i repassa marques històriques com ara
Amatller,
Juncosa o
Matías López. Un maletí amb mostrari de tauletes de xocolata, un possible expenedor de cacau en gra del segle XVIII, o l'origen del nom de les
galetes Maria, són algunes peces que es mostren al museu pastisseria de Salàs. A més, en aquest espai també s'hi troben capses de galetes de pastisseries més locals com ara les
galetes Verdeny de Tremp o les
Cortina de la Pobla de Segur.
Pastisseria Falgueras
L'origen del Museu Pastisseria es troba a la
pastisseria Falgueras de Vilassar de Mar, al Maresme. Fundada l'any 1911 per Antoni Falgueras i Coll, la pastisseria ha estat regentada per la família Falgueras de generació en generació fins a l'actualitat. La família, abans de la pandèmia, va fer un donatiu del mobiliari a l'historiador
Sisco Farràs,
alma mater de les Botigues Museu de Salàs. Farràs va acceptar la donació i va prometre que en uns dos anys muntaria la pastisseria museu.
Aquest mes d'agost s'ha complert la promesa i els visitants de les botigues museu ja podran gaudir de la pastisseria Falgueras de Salàs de Pallars. A més, i gràcies al programa de Cuatro,
Volando voy, presentat pel famós presentador Jesús Calleja, aquest espai també ha incorporat
un impressionant teló publicitari que data dels anys trenta.
Nou establiments museïtzats
L'historiador Sisco Farràs divideix els nou espais que s'ambienten entre aquells establiments que venien exclusivament
productes amb marca i els que utilitzen necessàriament alguns d'aquests
béns de consum immediats amb marca per a oferir algun tipus de servei. L'ambientació dels espais s'aconsegueix a partir del mobiliari, de l'exposició dels productes més representatius de cada període i de l'exhibició de cartells i altres elements publicitaris, ha explicat Farràs.
Aquest projecte proposa al visitant d'aquests espais un recorregut per cent anys de vida quotidiana fent servir com a vehicle el poder evocador d'uns escenaris, d'uns productes i d'unes imatges que ja formen part de l'imaginari col·lectiu.
Aposta per l'ambientació de botigues d'època
Salàs de Pallars, a diferència de moltes poblacions, ha apostat per una
proposta museística menys coneguda i explorada: l'ambientació de botigues d'època a partir de la recuperació i exposició dels béns de consum quotidians generats des de la
segona revolució industrial (segona meitat del segle XIX) fins a les acaballes del
franquisme (finals dels setanta) i la interpretació i divulgació d'aquests béns des del
Centre d'Interpretació de l'Antic Comerç.
Altres notícies que et poden interessar
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi