Les
Botigues Museu de Salàs acullen una exposició que repassa la trajectòria de la marca
Cruz Verde, una indústria especialitzada en la fabricació de productes fitosanitaris i insecticides domèstics. La mostra, juntament amb el llibre escrit per
Sisco Farràs,
Cruz Verde (1945-1964). Crònica sentimental d'un exterminador, té com a objectiu explicar el paper fonamental que va tenir la publicitat en la difusió d'aquest marca, fundada l'any 1945 per la família barcelonina Garcia-Milà.
Sisco Farràs explica que a partir de l'anàlisi d'anuncis apareguts als diaris i revistes de més tiratge, fonamentalment a
La Vanguardia, intenten demostrar com determinats
esdeveniments històrics, de caràcter nacional o internacional, es reflecteixen en els continguts publicitaris, conseqüentment, com existeix una relació directa entre els relats publicitaris i l'evolució de la societat.
Al marge d'uns pocs cartells costumistes i de l'obra, poc coneguda, d'alguns dibuixants com
Nogueras, Junceda, Castanys, Peñarroya, Conti o Cifré, la vintena de cartells dissenyats per Josep Artigas constitueixen un
"conjunt gràfic excepcional" que permet detallar com la marca Cruz Verde va esdevenir, en molt poc temps,
un dels "grans referents de la publicitat comercial espanyola de la postguerra".
L'instrument emprat per Cruz Verde per vaporitzar el DDT va ser un flitador de llauna manipulat per una
infermera. Aquesta infermera es va convertir en el primer símbol publicitari de l'empresa Cruz Verde. Durant els anys que va durar la guerra, la imatge de la infermera uniformada va esdevenir icona. Farràs explica que es tracta d'una icona que té els seus orígens en la
Primera Guerra Mundial, quan es va generalitzar l'uniforme de davantal blanc, amb una creu vermella impresa a la part superior.
Una infermera, símbol publicitari de la marca Cruz Verde. Foto: ACN
Josep Artigas, considerat el millor cartellista espanyol de la postguerra, va treballar al Departament de Publicitat i Comunicació de Cruz Verde des de 1948 fins que va marxar a Suïssa el 1955. Farràs declara que amb el seu treball va aconseguir que una petita empresa química d'àmbit local fos coneguda a nivell estatal. Segons l'historiador i col·leccions, el seu mèrit va consistir a apostar per
una publicitat "innovadora i moderna" que trencava amb la tradició costumista i folklòrica imperant a l'època.
Aquesta aposta per la modernitat es va fer evident en una vintena de
cartells que va dissenyar per l'empresa Cruz Verde. Ara, una quinzena es poden veure exposats a les Botigues Museu de Salàs dins la mostra dedicada a aquesta marca especialitzada en la fabricació de productes fitosanitaris i insecticides domèstics.
Altres notícies que et poden interessar
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi