La "pluja de roques" que van patir dissabte els ocupants de dos vehicles que circulaven per la carretera C-13 al
congost de Terradets, al límit comarcal entre el
Pallars Jussà i la Noguera, ha posat en evidència les
mancances en seguretat d'aquest tram, situat a l'altura del
forat de l'Or, en una zona molt propera a la
font de les Bagasses.
Arran de la publicació de la notícia a
Pallars Digital, alguns lectors s'han posat en contacte amb el diari per relatar casos similars als viscuts dissabte en el mateix tram i per mostrar la seva
preocupació. Si bé és cert que el Pallars és una
zona orogràficament complicada, exemplificada en aquest tram de carretera, la realitat és que els despreniments de pedres s'han intensificat les darreres setmanes.
Als dos
despreniments relatats dissabte en aquest diari, dels dies 1 i 7 de gener, cal sumar-ne d'altres de força recents.
Marcos Carbonell, veí de Barcelona, explica que el passat
dijous dia 5 va patir una situació similar a la viscuda per
Manel Muñoz quan tornava a casa des del Pallars. "Va caure a uns 50 metres davant nostre
una roca de la mida d'una pilota de futbol, juntament amb una pluja de pedres més petites. No ens va enganxar de miracle", assegura.
Carbonell i la seva família van trucar al
112 per informar del succés, i uns minuts més tard els serveis d'emergències van procedir a retirar les pedres de la via. "Va ser un bon
ensurt. Una pedra així et cau a sobre i no ho expliques. Ens vam quedar
en xoc una bona estona", afirma.
La retirada de la via per part dels
Mossos d'Esquadra del despreniment presenciat pel Marcos va provocar unes petites retencions amb què es va topar en
Miquel Bailac, veí de Tàrrega amb segona residència a Cellers. Bailac, que és tècnic de conservació i explotació de carreteres jubilat, explica a aquest diari que una possible solució seria la construcció d'un
fals túnel com el que es va construir a Arboló, on a mitjans dels anys 90 va caure una gran esllavissada que va mantenir tallada l'N-260 durant uns mesos.
"Vivim en un
país molt complicat geològicament, i quan plou o quan gela, es produeixen despreniments i esllavissades d'aquest tipus", explica. Per Bailac, "l'orografia en aquesta zona és
incontrolable, i les
solucions en seguretat són complicades i molt cares". Bailac confessa que quan circula per aquest punt de la carretera C-13 a Terradets "els que som del país, mirem cap amunt, sobretot quan plou i a l'hivern".
Miquel Carbonell es mostra
crític amb la gestió de les recents esllavissades. "Han passat cinc dies del nostre cas i la carretera segueix oberta.
Em sorprèn que encara no s'hagin pres mesures. Si hi ha risc, s'ha de tallar la carretera. No pot ser que aquestes coses no s'arreglin immediatament", assevera. Bailac en canvi,
no es partidari de buscar culpables, i atribueix aquests casos a la realitat geològica del nostre territori.
Tècnics de Carreteres revisaran la zona aquesta setmana
El
Servei Territorial de Carreteres de Lleida ha assegurat a
Pallars Digital que aquesta setmana
es revisarà la zona i s'analitzaran
possibles solucions per part dels tècnics, tot i que en declaracions a
Segre han reconegut que
és "complicat" trobar un focus d’actuació perquè la caiguda de petites roques és habitual en tot aquest tram del congost.
No obstant, el
Departament de Territori, d'on depèn Carreteres, considera que l'incident del passat dissabte "
no es pot qualificar de despreniment atès l'escàs nombre, el volum del material que va caure i les dades disponibles". Segons Territori, aquesta incidència s'ha produït en un
tram posterior a l'àmbit on el departament està ultimant una obra de millora de l'estabilització de talús.
Cal recordar que
en aquesta mateixa zona del congost de Terradets s'estan instal·lant des del passat octubre malles i barreres dinàmiques precisament per evitar el despreniment de roques de grans dimensions. Unes obres que compten amb una inversió aproximada d'uns
850.000 euros.
Altres notícies que et poden interessar
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi