Dimecres, 27 de novembre de 2024
patrimonI

El Tren de Capdella, declarat Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN)

La locomotora i la vagoneta van funcionar entre 1951 i 1990 per transportar materials a les obres d'interconnexió dels llacs de la Vall Fosca

Pallars Digital La Torre de Capdella | 24 de maig de 2023 a les 08:39
Extreballadors de Fecsa i veïns de la Vall Fosca al costat del mític tren, en una imatge d'arxiu | M. Lluvich / ACN
El Tren de Capdella ha estat declarat Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN) pel Govern juntament amb 29 elements singulars del patrimoni ferroviari català. El tren, format per la locomotora i la vagoneta, conegut popularment com La Rubia, va funcionar entre 1951 i 1990 pel transport de materials a les obres d'interconnexió dels llacs de la Vall Fosca.

Propietat d'Endesa, s'ha determinat que és d'ús singular perquè va començar com un tren d'obra de tracció animal per acabar amb un modest comboi dièsel. Aquest va fer possible les tasques de manteniment de la primera instal·lació de producció d'electricitat a partir de la força de l'aigua, que arrenca amb la construcció de la primera hidràulica de Catalunya: la central hidroelèctrica de Capdella.
 

El Tren de Capdella durant els seus anys de funcionament. Foto: Museu Hidroelèctric de Capdella

 
La història del Tren de Capdella es remunta a l'any 1911. Aleshores no existien els motors dièsel, i consistia en unes plataformes tirades per mules que transcorrien per una via d'uns 60 centímetres d'amplitud que anava des de la cambra d'aigua del Cap de la Serra, punt final del funicular, fins a l'Estany Gento. Un recorregut de gairebé cinc quilòmetres que transcorria per sobre del canal que duia l'aigua, a més d'un metre i mig sota terra per evitar la congelació a l'hivern.

Va ser l'any 1951 quan es va substituir per una vagoneta amb una locomotora dièsel per transportar les persones que mantenien les instal·lacions, amb la que va funcionar fins a l'any 1990, moment en què es va posar en servei el telefèric de Sallente-Estany Gento.
 
El popular nom de La Rubia ve donat perquè originàriament la vagoneta era de color groc. Un fet que feia que als tècnics i visitants els recordés als taxis de fusta que hi havia a la ciutat de Barcelona, i per similitud van començar a dir-li d'aquesta manera, una nomenclatura que ha fet fortuna.


Altres notícies que et poden interessar







 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-la, necessitem el suport de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació