En
Ramon Mitjana Isarn (1968) és l'
alma mater del
Talarn Music Experience. Apassionat del rock'n'roll i metge de professió, ha sabut crear des de zero i de la mà de
Lo Quiosc un
festival musical de referència al Pallars que porta a les nostres comarques artistes de primer ordre, tot combinant-ho amb la bona gastronomia de casa nostra i un esperit incombustible.
Amb només set anys,
el festival s'ha consolidat com un dels de més renom del panorama català, enguany amb artistes del nivell d'
Els Amics de les Arts,
Ilegales,
Joan Dausà o
Quimi Portet.
-
El Talarn Music Experience 2023 arriba amb novetats. Quines són?
- La primera, que s'allarga un dia amb l'actuació del dijous de Joan Dausà, emmarcada en la seva gira dels 10 anys. Per primer cop, doncs, el festival tindrà quatre dies de durada. També presentem novetats pel que fa al recinte. Hem corregit certes mancances, com la regularitat del terreny, que hem aplanat i hem ampliat. Canviarem la ubicació de l'escenari, reduirem la pols, donarem més facilitats... tot ho hem encarat en millorar les condicions dels espectadors. Això també aportarà un canvi important per Lo Quiosc, ja que aquí també hi ubicarem la nova zona d'aparcament, que compta amb un nou mirador per gaudir de les vistes al pantà de Sant Antoni. Aquesta actuació va associada a la Ruta cicloturística dels Llacs, un sender entre Cellers i la Pobla que s'està desenvolupant a la comarca, i que creiem que aportarà un valor afegit al territori.
-
Has nombrat Joan Dausà. Qui més actuarà a Lo Quiosc, aquest juliol?
- Doncs grups de la talla d'Els Amics de les Arts, Ilegales, Quimi Portet, Xarim Aresté i Caïm Riba, a més dels djs Rocket i Viktor Ollé. Potent, no?
La nova esplanada on se celebra el festival i que també serà el pàrquing de Lo Quiosc. Foto: Talarn Music Experience
-
Molt potent! Com va la venda d'entrades?
- De moment s'estan venent molt bé! La incorporació de Joan Dausà el dijous era un risc, perquè és entre setmana, però ja portem més de 500 entrades venudes d'aquest concert. La resta van també a bon ritme, i per exemple, la nit del divendres amb Els Amics de les Arts la tenim gairebé esgotada.
-
Una altra de les novetats és el Talarn Music Tasting. En què consisteix?
- Exacte, és un petit tast del Talarn Music Experience que oferim amb col·laboració de l'Ajuntament de Talarn durant la Fira del Vi, que es fa al poble a principis de juny. És un esdeveniment que combina un grup de música emergent amb un DJ de renom. Enguany hem portat el grup Lal'ba i el DJ Amable. Va ser tot un èxit i la nostra intenció és repetir en properes edicions.
«El Talarn Music Experience és singular i únic per l'entorn on se celebra»
-
També heu estrenat pàgina web.
- Sí, tant del Talarn Music Experience com de Lo Quiosc. Hem invertit molt en comunicació, i comptem amb una empresa del territori com és Pallars Media. Cada cop apostem més per la gent del territori que coneix la nostra marca, el nostre àmbit territorial, i que té experiència. Les dos webs són d'última generació, còmodes, i faciliten la navegabilitat a l'usuari. Ens ajudaran a posicionar tant el festival com el restaurant, volem ser referents a nivell de Catalunya.
-
Sempre heu apostat pel territori.
- Quan tens un projecte com el Talarn Music Experience al cap, que al nostre entendre és singular i únic per l'entorn on se celebra, lo important és que facis una reflexió a nivell de territori, en tots els aspectes. Si dones vida a la gent de la comarca, això acaba repercutint de nou cap a tu. Per exemple, hem fet possible que la Ruta cicloturista dels Llacs passi per la finca privada de Susterris, perquè d'aquesta manera la gent pugui gaudir de les vistes del pantà de Sant Antoni i no hagi de passar pel costat de la carretera. Nosaltres estimem el territori i volem que la gent el gaudeixi també.
«Nosaltres estimem el territori i volem que la gent també el pugui gaudir»
-
Com va néixer el Talarn Music Experience?
- A l'agost del 2016 vam portar a Lo Quiosc el Gerard Quintana per tancar la temporada d'estiu. Vam tractar ràpidament amb ell, i vam posar a la venda unes 200 entrades a 6 euros cadascuna. En només 15 dies es van esgotar. Es va crear un ambient molt especial, la gent va gaudir molt de la nit, que recordo que era de lluna plena. I vam pensar: "Això ho podríem implementar cada any". Ens vam assessorar i l'estiu vinent, el de 2017, vam celebrar la primera edició del Talarn Music Experience.
-
I fins avui...
- Sí, són ja set edicions, i estem molt satisfets de totes elles.
-
El festival va més enllà de la música.
- Sempre ho hem defensat. Música, territori i gastronomia. El Talarn Music Experience és un projecte personal que transcendeix el sector musical. Aporta molts beneficis a la comarca, a nivell turístic, als hotels, restaurants... s'ha creat un
feedback molt interessant. Molta gent ve al festival i torna al cap d'un temps. Conec una parella que, després de venir per primer cop, es va comprar un pis de segona residència a Senterada. Això és lo més potent del Talarn Music Experience. El retorn que té. Pensa que al voltant del 65% dels espectadors que ens visiten són de fora de la comarca.
Mitjana, al nou mirador instal·lat a la zona de concerts, que també serà el pàrquing de Lo Quiosc. Foto: Talarn Music Experience
-
D'on provenen?
- Majoritàriament de Barcelona, Lleida, Girona i Tarragona, per aquest ordre. Lògicament, també ve gent del Pallars, a qui hem donat l'opció de no haver-se de desplaçar per escoltar i gaudir de música de primer nivell. Ara la gent puja aquí per veure a grans artistes. Hem capgirat la història natural de les coses. I això és molt xulo.
«Ara la gent puja al Pallars per veure a grans artistes. Hem capgirat la història natural de les coses»
-
Què és el que més els sorprèn?
- Al·lucinen amb les vistes, amb l'enclavament, amb la potencia paisatgística de Lo Quiosc. I crec que a vegades la gent del Pallars no en som prou conscients. Molts clients del restaurant ens pregunten: "I tots aquests artistes venen aquí? I on el feu, el festival?". Normalment associen els músics que portem a un festival més potent, on hi pugui haver un ajuntament al darrere, o una entitat bancària, que hi posen molts diners. Quan els explico que tot això ho organitzem nosaltres, es queden bastant sorpresos.
-
Què diferencia el Talarn Music Experience d'altres festivals?
- L'autenticitat. Som únics. Estem en un espai únic, on oferim un festival de petit format amb artistes de primer nivell, amb la cuina de proximitat de Lo Quiosc com a bandera, feta amb respecte i amb amor pel producte de la zona. Notem que la gent ho valora. I també, sobretot, el que ens diferencia és la proximitat de l'espectador amb els artistes. I això els grans festivals no ho tenen. Enguany, de fet, sortegem una experiència única amb Els Amics de les Arts, on el guanyador podrà compartir uns minuts amb ells al
backstage del festival. Agraïm la disponibilitat del grup per fer-ho possible, estic segur que serà molt maco.
-
I els artistes? Què és el que més valoren del Talarn Music Experience?
- L'hospitalitat. Aquest és un aspecte que treballem molt i que des de l'inici ens l'hem marcat com a objectiu. Volem que els músics que ens visiten se sentin com a casa i que s'emportin un gran record, tant del festival, com de nosaltres i de Lo Quiosc. Això crec que ens beneficia, és el nostre punt fort.
«L’autenticitat i la proximitat ens diferencien de la resta de festivals que es fan a Catalunya»
-
Creus que ho esteu aconseguint?
- Diria que sí. Cada vegada ens costa menys portar grans artistes. El de la música és un món tancat, i entre ells s'ho parlen tot, s'aconsellen. Per ara sembla que tenim bona imatge en el sector, i això és genial. Cada cop tenen més ganes de pujar a tocar aquí!
-
Em post explicar alguna anècdota d'aquests anys?
- Una de molt bonica. A l'obrir les portes de la segona edició, estava repartint les samarretes del festival als treballadors. Un noi que venia del Bages les va veure i em va preguntar on podia comprar-ne una. Però no les veníem, ja que només n'havíem fet pel personal. Un cop les vaig repartir, me'n va sobrar una i li vaig regalar. L'any següent, el noi va tornar amb la samarreta posada, acompanyat d'una noia, que em va presentar com la seva parella. Em va confessar que es van conèixer l'any anterior al nostre festival: ella es va fixar amb la seva samarreta, li va agradar, i a partir d'aquí, va començar tot. La història no acaba aquí, perquè en l'edició de l'any passat, van tornar tots dos per veure Stay Homas i ho van fer amb un fill de dos anys. Va ser molt bonic, i van acabar comprant una samarreta pel nen.
Ramon Mitjana, assegut a la passarel·la de Lo Quiosc, un dels grans atractius del restaurant. Foto: Talarn Music Experience
-
I alguna curiositat que tingui relació amb els artistes?
- Doncs en general, tota l'experiència viscuda amb l'Adrià Puntí. Un artista de cap a peus, de lo millor que tenim en aquest país. Un personatge peculiar i difícil de gestionar, per la seva personalitat, però amb un talent espectacular. Damunt l'escenari va fer màgia. És, de fet, el millor concert que he viscut aquí. Per últim, una anècdota amb en Joan Dausà, per exemple, que durant la seva primera visita va estar signant autògrafs durant una hora i mitja. I encantat de la vida. Això ens fa grans.
-
Se t'ha resistit algun artista en aquests set anys?
- Hi ha artistes que ja ni et planteges que puguin venir, pel caixet que tenen, com Fito & Fitipaldis o Dani Martín, per exemple. Però fins ara, tot el que ens hem proposat ho hem aconseguit. La nostra idea és portar els millors i en aquesta línia treballem.
«Volem que els músics que ens visiten se sentin com a casa i que s'emportin un gran record de nosaltres»
-
Creus que rebeu el suport institucional que mereixeu?
- Estem rebent un suport important del Departament de Cultura pel foment de la música en català. També rebem un ajut de part de l'Institut d'Estudis Ilerdencs (IEI) de la Diputació de Lleida. A nivell local costa més. Penso que al Pallars s'aposta poc per la música. El nostre festival porta molta gent de fora, que acaba coneixent el Pallars, el consumeix, i després torna. Les fires gastronòmiques, per posar un exemple, tenen un gran èxit, però el moviment de gent és intern, els visitants són veïns del Pallars. I això està molt bé! Però crec que cal fer més pedagogia de la cultura musical i de tota la riquesa que aporta.
-
Sou dels pocs festivals de renom que no es fan a Barcelona o Girona. Això és un pes afegit o un orgull?
- Les dos coses. La gent del Pallars ja se'l sent molt seu. I això ens enorgulleix molt. Ara, aquí dalt tot costa més. Lo que importa és la marca, i l'hem consolidat. Portar cultura musical de primer nivell a un territori com el nostre li aporta prestigi, el fa més creïble als ulls dels altres i el situa al mapa.
-
Com t'imagines el Talarn Music Experience d'aquí a cinc anys?
- Volem créixer amb qualitat, no amb quantitat. El festival dura quatre dies, però aquesta és una feina d'un any, i la gaudim. Això per mi és bàsic. Me l'imagino cada any millor. Un festival en un espai únic, amb grups de molta qualitat i una gastronomia autòctona de primer nivell.
Col·labora!
Aquest
article ha estat redactat gràcies a la
recerca, el
treball i l’
esforç de periodistes. Si valores la nostra feina, ara pots
donar suport al projecte:
Fes clic aquí per veure totes les entrevistes de Pallars Digital
Altres notícies que et poden interessar
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi