Dimarts, 26 de novembre de 2024
art

Troben a Suïssa cinc pintures romàniques del Pallars extraviades fa més de 50 anys

Tres provenen de l'església de Sant Llorenç d'Isavarre i dues, desconegudes fins ara, de l'església de Sant Iscle i Santa Victòria de Surp

Pallars Digital Pallars Sobirà | 5 de juliol de 2023 a les 11:38
Símbol cristià d'un peix de l'església de Sant Llorenç d'Isavarre | Juan Antonio Olañeta
Dos investigadors de la Universitat de Barcelona acaben de descobrir, en una col·lecció privada de Suïssa que vol mantenir l’anonimat, sis panells d’esglésies del Pirineu català, cinc de les quals provenen de dues esglésies del Pallars. De quatre se n’havia perdut el rastre fa més de cinquanta anys, mentre que els altres dos eren inèdits per als historiadors. Han identificat aquestes obres la catedràtica Milagros Guardia i el professor Juan Antonio Olañeta, investigadors del grup de recerca Ars Picta.

Els tres panells pallaresos trobats, dos apòstols i la representació del símbol cristià d’un peix, pertanyien a l’església de Sant Llorenç d’Isavarre. Una altra de les peces és una imatge de Sant Gervasi que era original de Santa Maria de Cap d’Aran, una important església de la Val d’Aran, bona part de les pintures de la qual es poden veure al museu The Cloisters de Nova York
 

Dues pintures inèdites són de Surp

 
D’aquestes quatre obres se’n conservaven imatges en el fons de l’Arxiu Mas de l’Institut Amatller d’Art Hispànic, però feia més de cinquanta anys que no se sabia on eren. En canvi, de les altres dues peces trobades, els historiadors de l’art no en coneixien l’existència. Es tracta de representacions dels símbols de Sant Lluc i Sant Marc —el bou i el lleó, respectivament— procedents de l’església de Sant Iscle i Santa Victòria de Surp.
 
Els investigadors de la Universitat de Barcelona van seguir la pista de les peces i van sol·licitar al Museu de Basilea si podien posar-los en contacte amb els propietaris. Efectivament, un dia van rebre un correu en què se’ls oferia la possibilitat de veure i fotografiar les peces. "Poques vegades els especialistes tenim l’oportunitat de recuperar alguns d’aquests fills pròdigs, d’aquests trossos del nostre patrimoni dels quals s’havia perdut la pista, i més en aquest cas, que són peces que formen part d’alguns dels conjunts més afectats per la diàspora patrimonial", han afirmat els investigadors de la UB.

Un llarg periple

 
El periple d’aquestes sis pintures es remunta al seu arrencament als anys quaranta a mans de Ramon Gudiol i a la seva posterior venda per iniciativa de l’antiquari Josep Bardolet. Va adquirir les obres el col·leccionista suís Arthur Wilhelm i als anys seixanta, després de la seva mort, es van dipositar al Museu d’Art de Basilea, que no va identificar de quines esglésies procedien. Finalment, el 2008 van passar a formar part de la col·lecció privada en què es troben actualment.

Aquesta troballa s’ha publicat a la revista Lambard: estudis d’art medieval, de l’Institut d’Estudis Catalans. Properament, els investigadors trauran a la llum altres treballs amb què s’intentarà recompondre el conjunt de les pintures estudiats.
 


Altres notícies que et poden interessar







 

 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-la, necessitem el suport de persones com tu.

Subscriu-t'hi

Participació