La millora de la carretera del port de Comiols avança a foc molt lent. La gran obra
anunciada pel Govern l'any 2020, que ha d'unir les poblacions d'
Artesa de Segre i
Isona en menys temps i amb un traçat més còmode i segur, i que es
preveia tenir acabada l'any 2025, amb prou feines ha començat a caminar.
El
Departament de Territori acaba de treure a concurs la
redacció del projecte del tram de
8,74 quilòmetres entre
Vall-llebrera, a la carretera L-512, i l'encreuament de
Folquer, a la C-1412b. Unes obres que, en el millor dels casos, no sortirien a concurs fins ben entrada la
segona meitat del 2024, i que també contemplen fer un
viaducte a l'altura de Montargull, amb un cost total d'uns
15 milions d'euros. És un traçat que forma part, al mateix temps, del condicionament entre Artesa i Folquer.
Ara bé, hi ha un tram d'uns
cinc quilòmetres, els que han d'unir la nova variant d'Artesa de Segre -
inaugurada el passat mes de març- amb el nucli de Vall-llebrera, que
encara resta pendent. Un fet que contrasta amb les
previsions del Govern que a principis d'any exposava a
Tremp l'exconseller de Territori,
Juli Fernández, davant les diverses autoritats polítiques del Pallars.
L'objectiu, expressat aleshores, era
"donar continuïtat" a la variant d'Artesa, unint-la fins a Vall-llebrera. A més, Fernández assegurava que ja estaven
"redactant" la fase entre Vall-llebrera i Folquer, la qual, però, actualment només s'ha tret a concurs. Així i tot, en aquell moment Territori sí que va preveure que les obres no es licitarien fins al segon trimestre del 2024.
Plànols de les actuacions previstes en la millora de Comiols. Foto: Territori
Pel que fa a l'últim tram previst en la gran obra de Comiols, el que
ha de connectar Folquer amb Isona, també queda pendent. El condicionament, que abasta
13 quilòmetres i compta amb un pressupost de
129 milions d'euros, és el més costós de tots. Si bé durant el mes de març l'exconseller de Territori afirmava que el projecte ja estava en fase de redacció,
aquest pas encara està lluny de completar-se.
L'
Eix de Comiols, recordem, té actualment 54 quilòmetres de longitud i presenta un traçat força sinuós que arriba en algun punt fins a una altitud de 1.100 metres. Per al Pallars, aquesta millora ha estat una
reivindicació històrica, atès que es tracta d'una via de comunicació vital per a la connexió amb
Barcelona.
Al mateix temps, però, també ha sigut
una promesa que ha passat per les mans dels successius governs de la Generalitat, i que malgrat l'anunci del projecte fa tres anys, sembla que encara està lluny de complir-se, almenys en els terminis anunciats en primera instància pel Departament de Territori.
Altres notícies que et poden interessar
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi