ACN | Tècnics del departament de Territori i Sostenibilitat -del servei geològic i cartogràfic, de carreteres, d'FGC i de l'ajuntament de Rialp- es desplaçaran aquest dimarts a la carretera de Port Ainé per avaluar "el motiu" del tancament de la carretera que porta a l'estació aquest cap de setmana -davant de moviments de terres a la zona- i per plantejar-hi alguna "actuació d'urgència".
Així ho ha assegurat l'alcalde de Rialp, Gerard Sabarich, que s'ha reunit aquest dilluns amb responsables del Departament. Ha admès que, en ser "una carretera viva", "és impossible" garantir la seguretat absolutament i ha avisat a Territori que l'ajuntament no pot fer front al cost de cap inversió a la carretera.
"Hem vingut a demanar explicacions del perquè" es va decidir tancar la carretera que porta a Port Ainé aquest cap de setmana i "demanar d'immediatesa que es torni a obrir i a acabar la temporada amb normalitat". Són paraules de l'alcalde de Rialp després de reunir-se amb tècnics i responsables del departament de Territori i Sostenibilitat, a Barcelona.
En la reunió s'han posat sobre la taula aspectes de seguretat que avaluaran sobre el terreny experts en geologia, cartografia, carreteres i de l'estació d'esquí aquest dimarts. També ho ha explicat així el delegat del Govern a l'Alt Pirineu, Albert Alins. "Som plenament conscients que tancar-la és un greu perjudici" però "el primer és garantir la seguretat". Per això, els tècnics faran una "diagnosi in situ" per decidir quines actuacions "immediates" s'hi poden fer, ha sentenciat Alins.
Qui pagarà el cost de les actuacions "d'urgència" és un altre dels dubtes, ha afegit Sabarich. D'entrada ha deixat clar que el seu ajuntament no pot fer front al cost de la inversió, ni les immediates ni les de consolidació de la carretera que podrien fer-se més endavant. A més, l'ajuntament considera que no és de titularitat seva més enllà del terme municipal del seu últim nucli poblacional de Roní. Se'n senten "responsables" fins allà, però no fins a l'estació.
Impacte econòmic i incertesa
Sabarich assegura que tancar de cop la carretera genera un impacte econòmic negatiu pel municipi i per la comarca, "immediat i futur". Creu que això genera "inseguretat i incertesa als esquiadors", una situació que considera que no es pot permetre una comarca turística vinculada a l'equí com el Pallars Sobirà.
Seguretat no garantida
L'alcalde ha admès que en termes de seguretat és "impossible" garantir absolutament la via. "És una carretera de muntanya, una carretera viva" i hi ha un tram en què hi ha "més moviments que a la resta" en una via de 19 quilòmetres. Ara bé, encara que es reforcin puntualment aquestes zones, ha avisat Sabarich, "ningú pot garantir que no pugui baixar una pedra" al llarg de la carretera.
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi