Dimecres, 25 de desembre de 2024

Contribuïm a posar fi a la discriminació en el preu del transport públic al Pirineu i l’Aran

Article del secretari de Sostenibilitat, Medi Ambient i Mobilitat de CCOO de Lleida, Alberto Puivecino

Opinió Pallars | 7 de febrer de 2024 a les 12:36
Un autobús en imatge d'arxiu | CCB

Senyor director,
 
Des que al febrer del 2022 CCOO de Lleida va denunciar la discriminació en el preu del transport públic al Pirineu i l’Aran i va presentar, en roda de premsa,  l’estudi de mobilitat, fins a aquesta setmana, que amb moltes dificultats tècniques s’ha convertit en una realitat, han passat gairebé dos anys de molta feina i múltiples reunions amb les institucions competents, reunions no exemptes de certes sorpreses i reticències, en alguns casos, i tot perquè la ciutadania del Pirineu i l’Aran gaudeixi d’aquests beneficis i es posi fi a la discriminació que patien en el preu del transport públic comparant-lo amb el de la resta del territori.

A les reunions, al febrer del 2022, amb les institucions del Pirineu i l’Aran per explicar-los la situació, així com en la nostra participació al Consell Territorial de Mobilitat, l’abril del 2022, on eren presents totes les institucions del territori, vam explicar detalladament l’estudi del sindicat: zones tarifàries, preus, actuacions i tots els aspectes tècnics perquè se’n pogués fer la implantació de manera immediata.

D’aquestes intervencions, se’n van derivar al 2022 i el 2023, els contactes de CCOO amb el Departament de Territori de la Generalitat, primer amb el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, i, després, amb el seu successor, Marc Sanglas, per implantar el projecte del sindicat.

Possiblement va ser determinant, fruit dels estudis elaborats pel sindicat en matèria de mobilitat, la nostra participació, al març del 2023, en la Jornada anual de mobilitat de Catalunya organitzada per l’AMTU —Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà—, va ser la primera vegada que un sindicat era invitat com a ponent, i hi eren presents els principals experts i autoritats encarregades de la mobilitat a Catalunya.

A l’octubre del 2023, la consellera de Territori, Ester Capella, anunciava la integració de l’Alt Pirineu i l’Aran al sistema tarifari de Lleida, es van assolir el 90 % de les propostes presentades per CCOO, que aquest 29 de gener s’han implementat.

Això ha comportat rebaixes de fins al 78 % del preu dels bitllets i ha suposat que trajectes que abans costaven 14 i 16 euros passessin a tenir un preu de 2,57 o 3,60 euros, i de disposar entre altres del títols de T-jove per als menors de 30 anys o de la T-16 totalment gratuïta per als menors de 16 anys, a més de moltes altres millores.

La implantació de l’estudi de CCOO de Lleida ha suposat no solament un benefici per a les treballadores i treballadors del territori en els seus desplaçaments a la feina, sinó també un benefici per a tota la ciutadania, 75.000 persones, en les seves necessitats de mobilitat obligada.

Així mateix, l’estudi del sindicat està servint como a model d’implantació de sistemes similars a comarques de Girona i Tarragona on no hi ha encara integració tarifària del transport públic.

És conegut per tots que a Lleida, el Pirineu i l’Aran costa molt d’esforç que s’implantin projectes que millorin la vida de les persones per vertebrar el territori i lluitar contra la despoblació. En aquest cas hem aconseguit, entre tots, que un dels projectes esdevingui realitat. Esperem i treballarem perquè n’hi hagi molts més.

Alberto Puivecino
Secretari de Sostenibilitat, Medi Ambient i Mobilitat de CCOO de Lleida
 

 Avís:
Els continguts publicats a la secció del lector Dis la teva! no necessàriament s’adiuen a la línia editorial de Pallars Digital. Aquest mitjà no es fa responsable de les opinions que aquí s’hi expressen.


Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació