Aquest
maig, a la secció de reportatges
Aixaldes,
repassem la història del
tren de la Pobla i de la pressió ciutadana i política que en diverses ocasions ha evitat el tancament d'aquesta línia,
un mitjà de transport vital per al Pallars. El lema "
Volem lo tren" ha viatjat de generació en generació per convertir-se en el símbol d'una
lluita compartida.
El
ferrocarril de la Noguera Pallaresa va arribar al Pallars dècades més tard del que estava previst. La línia entre Lleida i Balaguer es va inaugurar el
1924, però no va ser fins als anys cinquanta que el tren finalment trepitjava terres pallareses, 9 anys més tard de què es reprenguessin les obres. El
13 de novembre de 1951 feia la seva entrada triomfal a la Pobla de Segur, l'última parada del trajecte, tot i que a finals del segle XIX s'havia somniat amb què l'última parada fos a
Saint-Girons.
Arribada del ferrocarril a la Pobla l'any 1951. Foto: Ramón Guimó Gironella
Així i tot, el Pallars ja no estava connectat amb la resta de Catalunya només per carretera. Per fi hi havia una
alternativa. Aquest avenç determinant per a la supervivència de les dos comarques i del Pirineu que
33 anys després, però,
es veuria greument amenaçat. Des de l'arribada del tren en endavant, la
crisi del món agrícola havia buidat el Pallars i una part important de la seva
indústria, especialment la fàbrica de ciment de
Xerallo, havia desaparegut.
1984: El primer «Volem lo tren»
Enmig d'aquest panorama de despoblament i manca d'oportunitats, el gener de 1984 el
Ministeri de Transports espanyol decretava com a
"molt deficitària" la línia Lleida-la Pobla de Segur. Els ingressos que generava no arribaven a cobrir ni la quarta part de les seves despeses. El tren de la Pobla
semblava condemnat a desaparèixer. Un fet que al Pallars va ser rebut amb
molta inquietud i empitjorava les ja de per si males perspectives de futur.
La premsa de l'època es feia ressò de la notícia alertant de les conseqüències del possible tancament de la línia. La revista
Lo Raier ho qualificava d'"
atemptat social" i assenyalava que seria "la major ironia de la història" que el tren,
"que costà anys i anys d'espera,
se'ns prengués ara com si res. Fóra una burla insultant als habitants del Pallars". "La seva carència es traduiria d'immediat en un formidable perjudici per a tota la zona", sentenciava.
Manifestació a Lleida a favor del tren de la Pobla, el 8 de juliol de 1984. Foto: ACPS
Tanmateix, aquest anunci va provocar una
important reacció per part de la societat pallaresa i de les seves
institucions, com també un consens fins aleshores mai vist entre els
partits polítics, tant d'esquerra com de dreta. Calia actuar i moure's, pressionant a les administracions pertinents per trobar una solució. Així, el lema
"Volem lo tren" va unir la major part dels habitants del Pallars, que van començar a mobilitzar-se.
La manifestació més important va tenir lloc el
8 de juliol de 1984, quan prop de
1.500 persones van viatjar des del Pallars fins a Lleida. Va convocada pels aleshores Consells Comarcals de Muntanya del Jussà i del Sobirà, presidits per
Joan Font i
Ignasi Bruna, del
PSC. La mobilització va recórrer els carrers de Lleida fins a arribar al
Govern civil, on es van entregar
10.000 signatures en contra del tancament de la línia.
Cartell de la manifestació contra el tancament de la línia. Foto: ACPS
Tot i tractar-se d'un fet històric, l'ambient arran d'aquesta manifestació era
pessimista. L'aleshores alcalde de Salàs de Pallars,
Salvador Puig, afirmava que malgrat l'èxit, caldria que més pallaresos s'haguessin sumat a la crida.
"Havíem d'haver-nos fet sentir més". A més, apuntava que "hem de mentalitzar-nos que
ens ho hem de fer nosaltres, que ningú ho farà per nosaltres per a treure'ns l'etiqueta de marginats".
Després de mesos de reunions, peticions, propostes i més protestes, la solució no arribaria fins al
21 de gener de 1985, quan la
Generalitat, la
Diputació de Lleida i
Renfe van firmar un
conveni a la Pobla perquè el tren pogués continuar funcionant. Aquest estipulava que Generalitat i Diputació
es fessin càrrec del dèficit de la línia perquè continués oberta, la qual cosa es traduïa amb una inversió de
200 milions de pessetes anuals.
Notícia de la revista Lo Raier sobre la firma del conveni. Foto: XAC Premsa
Si bé el tren estava salvat, la
manca d'inversions condemnava aquesta infraestructura a un procés de
degradació imparable. D'altra banda, però, el primer "Volem lo tren" havia posat els
fonaments d'un Pallars que començava a mobilitzar-se per reclamar millores i evitar perdre els seus drets. I és que, malauradament, la
història estava abocada a repetir-se 28 anys més tard.
2012: Nova amenaça de tancament
L'
1 de gener de 2005 es feia oficial el
traspàs de la línia Lleida-La Pobla de Segur a
Ferrocarrils de la Generalitat (
FGC) tot i que Renfe la continuaria gestionant. L'acord era un vell cavall de batalla al Pallars que el 1984 s'havia rebutjat. Ara, ja era una realitat, però no suposava, ni de bon tros, una garantia de continuïtat. Així i tot, la línia patia
reformes i millores, i el juny de 2006, després gairebé un any d'obres i una inversió de
60 milions d'euros, es reobria amb els
nous trens 592.2 i el
596.
Un tret a l'estació de la Pobla de Segur l'any 2012. Foto: M. Lluvich / ACN
D'altra banda, l'any
2009 es creava el
Tren dels Llacs, actualment encara en marxa. La nova línia turística d'FGC que recorreria -des de l'abril fins a l'octubre- el trajecte amb un
tren històric per potenciar l'arribada de visitants al Pallars i posar en valor el
patrimoni paisatgístic de la zona. Aquesta novetat, però, tampoc suposava una assegurança de futur per a la línia.
Al de gener de
2012, amb la
crisi econòmica ja present a Catalunya i el Pallars, els fets es precipiten de nou com l'any 1984. A causa de les
retallades, s'anuncia que les
freqüències diàries de Lleida a Balaguer
es reduiran de 8 a 4, mentre entre la capital de la Noguera i la Pobla es perdran dos trens i només quedarà
un únic trajecte per sentit.
La inquietud i el temor s'apoderen novament dels ciutadans del Pallars, que com dècades enrere, tornen a veure amençats el seu futur i la seva supervivència. Però també com 28 anys abans, la reacció social no es fa esperar. El dissabte
28 de gener, centenars veïns de la Pobla i dels pobles del voltant
surten al carrer per mostrar el seu desacord amb la decisió de Ferrocarrils.
Manifestació a la Pobla a favor del tren, el 28 de gener de 2012. Foto: X. Lozano / ACN
I, novament darrere de la pancarta de
Volem lo tren, arriben fins a l'estació poblatana, on alguns dels manifestants baixen a les vies per sentir la seva veu i el seu malestar. Dos setmanes després, l'
11 de febrer, aquest clam torna a viatjar fins a
Lleida, on el 1984 molts pallaresos i pallareses ja havien fet cap reclamar la continuïtat d'un dels seus serveis més bàsics.
Algunes de les
400 persones repetien a la manifestació, mentre que per a moltes altres, especialment les més joves, aquella era la seva primera gran mobilització. Tanmateix,
el missatge no havia canviat gairebé trenta anys després, malauradament. Reduir freqüències no suposava el tancament instantani de la línia, però sí la seva
"mort anunciada", tal com declarava l'aleshores alcalde de la Pobla,
Lluís Bellera.
La manifestació «Volem lo tren» a la plaça de la Paeria de Lleida, l'11 de febrer de 2012. Foto: X. Lozano / ACN
El cert, però, és que la pressió social i política van tenir el seu efecte. Només 5 dies després d'aquesta manifestació, el Govern
anunciava la compra de dos nous trens, mitjançant la qual es podria retirar la gestió de la línia a Renfe. Aquest fet, però, no es materialitzaria fins al
16 de gener de 2016, amb
l'arribada dels nous trens GTW fabricats per l'empresa suïssa
Stadler, que entrarien en funcionament el
25 de juliol.
La lluita continua
Tot i les millores i els avenços, la lluita pel tren de la Pobla, un mitjà de transport imprescindible per al Pallars,
continua ben viva. Una connexió
pública i sostenible amb la resta de Catalunya, però, que en els darrers anys no ha deixat de patir diversos contratemps, com ara
esllavissades o
interrupcions del servei per obres o altres incidències.
D'altra banda, la
incorporació d'un tercer comboi, l'entrada del Pallars i el Pirineu
al sistema tarifari de Lleida i la
millora dels horaris, l'abril del 2023, són motius que, a priori, auguren un bon futur per a la línia. Tanmateix,
als pallaresos la història els ha ensenyat que mai poden donar res per fet, i que sempre corren el risc de perdre els serveis més bàsics d'un dia per l'altre.
Un nen observant el Tren de la Pobla. Foto: M. Lluvich / ACN
La seva lluita -com la del "Volem lo tren"- és i serà sempre una lluita
permanent,
compartida,
transversal i
intergeneracional. En definitiva, un camí a seguir per tal garantir la vida i la supervivència de les comarques pallareses. Perquè, malauradament, al Pallars i al Pirineu els avenços i les conquestes socials
mai han vingut regalades amb un llacet ni tampoc a canvi de res.
Col·labora!
Aquest
article ha estat redactat gràcies a la
recerca, el
treball i l’
esforç de periodistes. Si valores la nostra feina, ara pots
donar suport al projecte:
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi