El
Departament de Territori executarà un pla d’actuacions per a protegir la carretera
C-28 al
Port de la Bonaigua i la
C-142b davant de possibles
allaus, amb una inversió prevista de
15 milions d'euros fins al 2030. Aquest conjunt de mesures tenen com a objectiu afavorir la
seguretat viària i la mobilitat al
Pallars Sobirà i la Val d’Aran durant l'hivern.
Amb l’objectiu d’analitzar les allaus d’una manera integral, Territori, en col·laboració amb el
Conselh Generau d'Aran, va elaborar un
estudi d’alternatives de protecció davant d’allaus. Aquest estudi ha identificat
sis sectors amb més risc d’allaus, alhora que planteja, prioritza i dimensiona les diverses alternatives de protecció. La primera actuació serà la
instal·lació d’un sistema d’activació controlada d’allaus al port de la Bonaigua.
Els projectes que concretaran tècnicament cada actuació es redactaran en coordinació amb els
municipis i ens implicats. El Departament ja ha impulsat la redacció d’un primer projecte, que correspon a
dos sistemes de protecció a la zona del cap del Port del Port de la Bonaigua. Consisteix en la instal·lació de tubs (
explosors) en punts estratègics que expulsen
gas mitjançant control remot per a desencadenar una allau, així com les
canalitzacions corresponents.
El projecte inclou la instal·lació de dos unitats de protecció d'aquest tipus en un tram que abasta
1,7 quilòmetres de la C-28 i representa la
primera fase d'una sèrie d'actuacions similars que s'executaran anualment a partir del 2025 amb l'objectiu de millorar la protecció contra les allaus al conjunt del Port de la Bonaigua.
Condicionament de la C-28 a Sorpe
D’altra banda, pel que fa a la C-28, Territori ha iniciat la redacció de l’
estudi informatiu per a l’
eixamplament i la millora de traçat d’un tram d’
1,5 quilòmetres al seu pas per
Sorpe (Alt Àneu), l’últim que resta per a condicionar.
En l’estudi, s’analitzaran diferents alternatives, entre les quals destaquen la construcció d’un
túnel; l’ampliació de la carretera amb un
mur o l’ampliació de la carretera mitjançant
voladís. El termini de redacció de l’estudi és de 12 mesos, i la inversió prevista per aquesta actuació és de
18 milions d'euros.
Altres notícies que et poden interessar
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi