Diumenge, 22 de desembre de 2024
ensenyament

Un 62% dels docents del Pallars Sobirà estan disposats a deixar la professió, segons USTEC

Un estudi del sindicat indica que al Pallars Jussà aquest percentatge baixa fins al 31%, per sota de la mitjana catalana, que és del 36%

Pallars Digital Pallars | 25 d'octubre de 2024 a les 10:17
L'enquesta es va iniciar al maig i ha comptat amb un total de 10.414 respostes completes | A. Berga / ACN
Un 62% dels docents del Pallars Sobirà estan disposats a deixar la professió, segons s'extreu d'una enquesta del sindicat USTEC. És el percentatge més alt de tota la província de Lleida. En el cas del Pallars Jussà, aquesta xifra baixa fins al 31%, per sota de la mitjana catalana, que se situa en el 36%. Aquest treball de camp -iniciat al maig i amb un total de 10.414 respostes completes- apunta també que un 45% dels professors catalans diu tenir una salut psicològica dolenta o molt dolenta

Segons apunta l'enquesta, la tendència és de major malestar mental entre la gent més jove, especialment entre els de 31 a 40 anys, i entre el personal interí. Per tipologia de centres, als institut-escola és on es concentren els majors índexs de malestar, on s'assoleix un 47%. D'altra banda, hi ha un 64% dels professionals que apunta que treballa sis dies a la setmana i un 24% diu fer més de 13 hores de feina a casa.

Entre els docents amb problemes econòmics, només un 17% afirma tenir una bona salut mental, mentre que el 60% la considera dolenta. "La dimensió material és una de les més rellevants", ha dit el portaveu d'USTEC Xavier Diez en la presentació dels resultats de l'estudi. 
 

Els més joves, més predisposats a deixar-ho

Així mateix, l'estudi exposa que els docents més joves (31 a 40 anys) són els més predisposats a deixar la professió, concretament un 44%. USTEC explica que els més disposats a marxar són els que porten entre cinc i 10 anys al sistema (43%). En canvi, els més grans de 50 són els que menys (16%).

Sobre com valoren l'ambient de treball, l'ambient de treball (36%) i la flexibilitat horària favorable (19%) són dos dels aspectes positius de la feina. En canvi, els conflictes amb persones (43%), la càrrega mental (25%) i la burocràcia (19%) són els factors que fan menys atractiva la professió.
 
En aquest sentit, Diez ha advertit que s'està "degradant" la professió amb una sensació de "proletarització" entre els docents, que senten que han perdut independència professional. Aquesta degradació, ha dit el portaveu d'USTEC, ve d'una "acumulació de factors morals i materials", amb una pèrdua de poder adquisitiu entre el professorat d'entorn el 20%, ha remarcat. 

 

"Revertir" una situació "delicada"

Amb els resultats de l'enquesta, la portaveu d'USTEC ha alertat que la situació entre els docents és "delicada", però encara no "crítica". És per aquest motiu que ha demanat "revertir" la tendència. Entre les demandes plantejades pel sindicat hi ha mesures per fer front a la sobrecàrrega de feina, millorar la democràcia i la pluralitat i tenir salaris "dignes".

Pel que fa a la primera, USTEC reclama la reducció de la burocràcia i tasques de gestió "innecessàries", la disminució de ràtios i més recursos per millorar l'assistència a l'alumnat, l'aplicació de la jornada de 35 hores i la jornada continuada als centres.

Per millorar la democràcia als centres, plantegen la derogació dels decrets de plantilles, de direcció i d'autonomia, acabar amb les "imposicions metodològiques" i solucions per a les persones en "abús d'interinitat", entre altres demandes. Finalment, en el cas dels salaris el sindicat demana una "millora radical" de les retribucions inicials per fer atractiva la professió, la "reversió de retallades pendents" i un sistema d'actualització salarial vinculada a la inflació, entre d'altres.


Altres notícies que et poden interessar







 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació