Onze anys després de publicar
Dos taüts negres i dos de blancs, el pallarès
Pep Coll torna per escriure sobre un
crim real de principis dels anys 50 conegut com
"el crim del gitano". A la novel·la
Els crims de la mel (Proa), l’autor de
Pessonada confronta dos visions diferents que van xocar en aquella època:
el món dels gitanos ambulants i el del pagès ancestral de la masia.
Coll apunta que el tema que més li interessava d’aquesta història era
la gent que pot sentir-se presonera tot i no estar en cap presó, i que quan creuen que han aconseguit alliberar-se potser encara segueixen sent presoners. A finals de novembre de 1953
esclaten dos trets als boscos de
la zona més despoblada de Catalunya. Un home cau abatut mentre el seu company aconsegueix fugir. Hores més tard, un innocent es declara culpable davant la
Guàrdia Civil.
Portada del nou llibre de Pep Coll. Foto: TGE
A la novel·la hi ha dos grans protagonistes, explica Coll, una
viuda gitana i un
hereu solter pagès d’una masia ancestral. "Són dos mons diferents, el món ambulant dels gitanos que van amb tartana i que canvien cada dia d’horitzons" en contraposició al món del pagès ancestral de la masia.
"Aquests dos mons contraris xoquen i xocaven sovint", declara.
Coll posa com exemple que quan el pagès observa el
paisatge veu diferent la seva propietat que la del veí i
"no tolera que ningú hi posi els peus, sinó li demana permís". I això, afegeix, xoca amb el món ambulant gitano. "Entremig hi ha la caserna de la Guàrdia Civil", apunta.
El procés de creació va començar amb la
cerca i lectura de documentació al voltant del crim, i veure què pot narrar el crim i quins
fenòmens socials i humans es poden explicar a partir d’aquest. En aquest context, admet que
no li interessa la sordidesa del crim o la sang i fetge.
Declara que en aquell època hi havia
crims passionals, altres
per un pam de terra, però li va interessar aquesta història pel paper dels gitanos ambulants:
"M’interessava posar-me en el seu món", assegura. L’autor reflexiona que els humans venen d’aquí de ser ambulants.
Coll indica que la novel·la està estructurada en escenaris que són locals o que són espais de refugi com
la tartana, el cementiri, la masia o l’ermita. "Tots són vists com escenaris d’una obra teatral, ha declarat. Reflexiona que al llibre hi ha
escenes molt teatrals, des del
tracte de la fira entre venedor i comprador o les cerimònies religioses, que també "són un espectacle amb algunes que escolten, altres que s’ho miren". I una frase recorre tot el llibre que ja apareix entre les primeres pàgines:
"La veritat us farà lliures".
L’autor
Pep Coll (
Pessonada, 1949) és autor del recull de llegendes
Muntanyes Maleïdes (1993) i de novel·les com
El salvatge dels Pirineus (premi Sant Joan 2005),
Les senyoretes de Lourdes (premi Sant Jordi 2007),
Dos taüts negres i dos de blancs (2013, premi de la Crítica, premi Crexells, premi El Setè Cel, premi Amat-Piniella, i Prix Pyrénéen 2016 a la traducció francesa),
Al mateix riu d’Heràclit (2018),
L’any que va caure la roca (2021) i
La llarga migdiada de Déu (2023).
Altres notícies que et poden interessar
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-la, necessitem el suport de persones com tu.
Subscriu-t'hi