Dimecres, 13 de novembre de 2024
corporatiu

Pallars Digital participa a la primera jornada «Ruralisme i Mitjans de Comunicació»

El director del diari, Jordi Ubach, ha estat un dels ponents d'una activitat que ha servit per reivindicar més visibilitat de l’actualitat del món rural

Pallars Digital Estamariu | 12 de novembre de 2024 a les 11:42
Jordi Ubach, al centre, participant en una de les ponències de la jornada | Fundació Planes Corts
Els mitjans de comunicació de l’àmbit rural, i els periodistes que hi treballen, reivindiquen que es doni més visibilitat a tot allò que passa en aquest medi, fora de les àrees urbanes. Les possibles maneres d’aconseguir-ho s’han debatut aquest passat divendres a la primera edició de la jornada Ruralisme i Mitjans de Comunicació, que ha comptat amb la participació en una de les ponències del director de Pallars Digital, Jordi Ubach Llorens.

La nova activitat, impulsada per la Fundació Planes CortsRàdioSeuViure als Pirineus i Telepoble, ha reunit més d’una vuitantena de professionals de l'àmbit del periodisme i la comunicació, que han valorat positivament els continguts proposats. Per això la directora de la fundació, Montse Ferrer, ja ha anunciat la voluntat de repetir l’experiència l’any vinent amb una segona edició.
 
Carles Pont, professor de Comunicació a la UPF, ha començat les ponències expressant que cal “fer desaparèixer els deserts informatius”, en referència a temes o àmbits geogràfics que són ignorats, i que són els mitjans locals els que ho poden aconseguir. Gemma Peris, presidenta de la Federació de Mitjans Locals de Catalunya i cofundadora de L’Oest, ha incidit en la importància d’aportar una “comunicació positiva” i, també, de donar més veu a les dones del món rural.

El periodista i escriptor Francesc Canosa, director de la revista Horitzons, ha explicat com des d’aquesta i d’altres publicacions treballen per fer arribar iniciatives locals al món global, amb especial atenció a les comarques de Ponent i del Pirineu. Canosa també s’ha referit al concepte de “deserts informatius”, però assenyala que aquests espais “són una gran oportunitat” per als mitjans locals, que “poden explicar-ne bé la realitat”.

Per fer-ho possible, però, cal que siguin viables econòmicament, i d’això n’han parlat el president de Cadena Pirenaica de Ràdio i Televisió, Eduard Navarro, i el director de Pallars Digital, Jordi Ubach, que, moderats per la periodista Eva Clausó, han exposat la seva experiència de trobar finançament, optimitzar al màxim els recursos disponibles i treure profit de les produccions pròpies, tot distribuint-les a d’altres mitjans o plataformes.
 
Un dels centres d’atenció de la jornada, amb un tema de plena actualitat, ha estat com la Intel·ligència Artificial (IA) pot ajudar a augmentar la difusió de continguts locals. N’ha parlat l’enginyer informàtic i expert en IA Josep Maria Ganyet, que ha explicat com el món local pot aprofitar aquests nous mitjans per arribar a un públic més gran i amb continguts més engrescadors. 
 

Els aiguats de València com a exemple d’estigmatització

A la segona part de la jornada s’ha abordat l'estigmatització del món rural que sovint es fa des dels mitjans generalistes, sota la moderació del periodista de l’Agència Catalana de Notícies (ACN), Albert Lijarcio. Un tema en què no s’ha obviat un bon exemple de plena actualitat sobre la diferència de tractament entre els mitjans locals i els grans mitjans: el seguiment dels aiguats del País Valencià i el “centralisme” amb què l’han abordat alguns mitjans en els primers dies, especialment des de Madrid.  

Hi han participat la redactora de l'Agència Catalana de Notícies (ACN) a l'Alt Pirineu i Aran, Marta Lluvich, el director de la revista Arrels, Josep Sucarrats, la directora del diari Segre, Anna Sàez, o el periodista de 3Cat i director del pòdcast Comarcal 947, Eloi Barrera

 

Comunicació i món rural

Per acabar, els professors de la URV Enric Castelló i Marta Montagut han presentat les conclusions d’un estudi sobre comunicació i món rural, que convida a “deixar de banda la visió victimista” i a reforçar l’aposta per “apropar-se als llocs i a les fonts originals”, si bé recorden que per fer-ho calen més recursos, persones i mitjans.

La cloenda ha anat a càrrec de Gonçal Mazcuñán, fundador del diari Regió 7, que ha recordat que “la nostra feina no és innòcua, té conseqüències en la població, i per això hem de ser molt responsables si volem ser creïbles i recuperar reputació”. Per això veu necessari “treballar des de l’honestedat i la veracitat” i no preocupar-se per “si els mitjans generalistes ens ignoren”, sinó per garantir que el periodisme rural sigui viable econòmicament perquè “no és fàcil”. 

 Recupera a partir del minut 15 una crònica dels companys del Connecta Lleida Pirineus de Lleida TV


Altres notícies que et poden interessar







 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Subscriu-t'hi

Participació