Ferrocarrils de la Generalitat (
FGC) ha instal·lat
set noves barreres de contenció en dos vessants de la línia del
tren de la Pobla, entre les estacions d'
Àger i Cellers, amb l'objectiu de prevenir possibles
despreniments. Amb aquesta actuació, que ha tingut una inversió de
815.000 euros, FGC ja ha actuat en la millora de la protecció de
15 quilòmetres de talussos i vessants de la línia des que en va assumir la titularitat.
Els dos vessants on s'ha actuat ara es troben separats entre si per una distància d'un quilòmetre i estan ubicats al
sud de la paret de Terradets, al terme municipal d'Àger (la Noguera). Un dels vessants es troba a la part est del
Serrat de la Creueta, a la riba dreta del riu
Noguera Pallaresa, al costat d'un tram de via entre dos túnels.
Diverses malles de contenció al costat de l'entrada d'un túnel. Foto: FGC
S'hi ha instal·lat quatre barreres dinàmiques, dos de les quals per contenir la caiguda de roques de grans dimensions, amb una capacitat d'absorció d'energia de fins a 9.000 kJ, i dos barreres més d'absorció d'energia de fins a 3.000 kJ. El perímetre de totes quatre suma una longitud de
130 metres.
L'altre vessant es troba a l'entrada del
congost de Terradets, a la zona de la
Font de les Bagasses, també al costat d'un tram de via entre dos túnels. En aquest cas, s'hi ha instal·lat tres barreres dinàmiques, una d'elles amb una capacitat d'absorció d'energia de fins a 9.000 kJ i dos més de fins a 5.000 kJ, amb una longitud total acumulada de
140 metres.
Aquest sistema de seguretat, conegut amb el nom d'
aspa-fletxa, va començar a ser implantat per Ferrocarrils l'any 2021 en diferents vessants de la línia. Des de llavors, ja l'ha instal·lat en una quinzena de punts de la línia, tot formant un total de
sis quilòmetres de barreres sensoritzades. Aquest sistema suposa un increment de la seguretat en la predicció i avís de caigudes de roques de petites o grans dimensions.
Més de 80 milions d'inversió des del 2016
La instal·lació de les barreres dinàmiques forma part del
pla d'actuacions d'FGC a la
línia Lleida-La Pobla de Segur, que preveu intervencions en talussos, túnels, vessants, ponts, vies i enclavaments, a banda de la supressió de passos a nivell. En total, des que FGC en va assumir el servei l'any
2016, ha invertit
més de 80 milions d'euros en aquesta línia. Dos terços d'aquesta inversió (
55 milions) han correspost a treballs de reforç de la infraestructura.
Altres notícies que et poden interessar
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi