Dissabte, 4 de gener de 2025
tren de la pobla

Instal·len barreres de contenció a la línia Lleida-la Pobla per evitar despreniments a la via

L'actuació, amb una inversió de 815.000 euros, ha inclòs la col·locació de set noves malles al tram entre Cellers i Àger

Pallars Digital Cellers | 2 de gener de 2025 a les 08:35
Operaris instal·lant les barreres dinàmiques | FGC
Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha instal·lat set noves barreres de contenció en dos vessants de la línia del tren de la Pobla, entre les estacions d'Àger i Cellers, amb l'objectiu de prevenir possibles despreniments. Amb aquesta actuació, que ha tingut una inversió de 815.000 euros, FGC ja ha actuat en la millora de la protecció de 15 quilòmetres de talussos i vessants de la línia des que en va assumir la titularitat.

Els dos vessants on s'ha actuat ara es troben separats entre si per una distància d'un quilòmetre i estan ubicats al sud de la paret de Terradets, al terme municipal d'Àger (la Noguera). Un dels vessants es troba a la part est del Serrat de la Creueta, a la riba dreta del riu Noguera Pallaresa, al costat d'un tram de via entre dos túnels.
 

Diverses malles de contenció al costat de l'entrada d'un túnel. Foto: FGC


S'hi ha instal·lat quatre barreres dinàmiques, dos de les quals per contenir la caiguda de roques de grans dimensions, amb una capacitat d'absorció d'energia de fins a 9.000 kJ, i dos barreres més d'absorció d'energia de fins a 3.000 kJ. El perímetre de totes quatre suma una longitud de 130 metres.
 
L'altre vessant es troba a l'entrada del congost de Terradets, a la zona de la Font de les Bagasses, també al costat d'un tram de via entre dos túnels. En aquest cas, s'hi ha instal·lat tres barreres dinàmiques, una d'elles amb una capacitat d'absorció d'energia de fins a 9.000 kJ i dos més de fins a 5.000 kJ, amb una longitud total acumulada de 140 metres.

Aquest sistema de seguretat, conegut amb el nom d'aspa-fletxa, va començar a ser implantat per Ferrocarrils l'any 2021 en diferents vessants de la línia. Des de llavors, ja l'ha instal·lat en una quinzena de punts de la línia, tot formant un total de sis quilòmetres de barreres sensoritzades. Aquest sistema suposa un increment de la seguretat en la predicció i avís de caigudes de roques de petites o grans dimensions.
 

Més de 80 milions d'inversió des del 2016

La instal·lació de les barreres dinàmiques forma part del pla d'actuacions d'FGC a la línia Lleida-La Pobla de Segur, que preveu intervencions en talussos, túnels, vessants, ponts, vies i enclavaments, a banda de la supressió de passos a nivell. En total, des que FGC en va assumir el servei l'any 2016, ha invertit més de 80 milions d'euros en aquesta línia. Dos terços d'aquesta inversió (55 milions) han correspost a treballs de reforç de la infraestructura.


Altres notícies que et poden interessar








Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació