Dimarts, 4 de febrer de 2025
emergències

El Pallars ja es va quedar sense l’helicòpter del SEM almenys un cop la passada primavera

En aquella ocasió, no es va poder activar l'aeronau medicalitzada de Tremp en un accident de trànsit crític a Salàs de Pallars perquè estava en manteniment

Pallars Digital Pallars Digital Tremp | 4 de febrer de 2025 a les 10:15
Un helicòpter del SEM en una imatge d'arxiu | N. Vidal / ACN
Nova polèmica entorn de la gestió de l'helicòpter del SEM de Tremp. Tal com ha avançat la Cadena Ser aquest dilluns, el Pallars ja es va quedar sense l'aeronau almenys en una ocasió la primavera passada. Un fet que va provocar que el 14 de juny, arran d'un accident de trànsit a la C-13 a Salàs de Pallars, l'aparell no es pogués activar perquè estava en manteniment.

Així doncs, els serveis d'emergències van haver de traslladar en ambulància una dona ferida crítica en el sinistre. Tot i arribar en poc temps al lloc dels fets, el SEM no va poder evacuar-la per via aèria fins a Lleida perquè l'helicòpter no estava operatiu, mentre que l'aparell que podia cobrir-lo, amb base a Sabadell, també estava ocupat.
 
 

Transfusió de sang pel camí 

Arran del xoc frontal amb una furgoneta, la víctima -veïna d'Àger- va haver de ser excarcerada pels Bombers del seu vehicle, i en el trajecte per carretera fins a l'Hospital Arnau de Vilanova, va necessitar una transfusió de sang. Abans, els sanitaris van haver d'aturar-se ràpidament a l'Hospital de Tremp per recollir dos bosses de sang per a la dona.

  
Tot plegat, doncs, va suposar un incompliment del contracte per part de l'empresa concessionària del servei, Eliance, que en els darrers dies ha protagonitzat un nou serial que també ha afectat l'helicòpter del SEM a Tremp. Després de tres setmanes fora del Pallars, finalment diumenge l'aparell va tornar a la base de la capital del Jussà. Mentrestant, l'empresa s'enfronta a sancions superiors als 700.000 euros.
 
 

Junts critica la manca de previsió i informació

En aquest sentit, aquest dilluns el grup de Junts al Parlament ha registrat una bateria de preguntes per saber els motius pels quals a mitjan mes de gener, el SEM no va poder disposar dels quatre helicòpters medicalitzats. El diputat i portaveu de la comissió de Salut, Jordi Fàbrega, ha manifestat que "la manca de previsió i informació sobre la reestructuració de les quatre bases medicalitzades va provocar que, davant d’una emergència al Pirineu i a les Terres de l’Ebre, l’arribada de l’helicòpter augmentés de 30 o 40 minuts".

Per la seva banda, els grups parlamentaris dels Comuns i d'Esquerra Republicana han demanat la compareixença al Parlament de la directora del SEM, Anna Fontquerni, perquè doni explicacions aquests fets. El diputat republicà pallarès, Pepe Vidal, també ha registrat una sèrie de preguntes escrites al Govern sobre aquesta qüestió. Anna Fontquerni, mentrestant va defensar el pla de contingència previst davant l'absència d'un dels helicòpters, tot apuntant que no descarten rescindir el contracte a la companyia concessionària.


Altres notícies que et poden interessar








Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació