ACN | La causa de l'accident de l'helicòpter que es va estavellar l'any 2006 al Pallars Jussà, causant la mort dels quatre ocupants, va ser un "manteniment deficient", segons recull l'informe de la comissió d'investigació d'accidents i incidents d'Aviació Civil elaborat pels dos pèrits que aquest dimarts han declarat al jutjat penal 3 de Lleida.
Han explicat que la causa de l'accident va ser el despreniment de la roda lliure per la corrosió provocada per la presència d'aigua a l'oli, que va fer que la lubricació de la roda no fos l'adequada. Els pèrits també han explicat que, tal com recull l'informe, l'oli degradat era "difícil" que es detectés amb una inspecció visual, sense desmuntar l'aparell.
El jutjat penal número 3 de Lleida ha acollit aquest dimarts la segona sessió del judici, que està previst duri fins demà dimecres, als dos tècnics encarregats de fer el manteniment de l'helicòpter que el 25 d'abril de 2006 es va estavellar al Pallars Jussà. A causa de l'accident van morir els quatre ocupants de l'aparell; el pilot de la nau, un operador de càmera i dos tècnics inspectors de Red Eléctrica de España SA que revisaven les línies elèctriques. La fiscalia i les acusacions particulars defensen que la causa de l'accident va ser un manteniment deficient de l'aeronau i acusen els dos tècnics encarregats de la seva revisió.
Els acusats, que van declarar aquest dilluns, responent només a les preguntes dels seus advocats, van explicar que el manteniment que van fer era el correcte i que, fins i tot, els serveis d'aviació civils francesos van inspeccionar l'aparell i van emetre un informe favorable.
Aquest dimarts ha estat el torn de les declaracions dels pèrits. Els dos representants d'Aviació Civil han estat declarant durant més de dues hores per confirmar el que recull l'informe que van elaborar després de l'accident. Els pèrits han explicat que el manteniment va ser deficient ja que es va trobar corrosió a la roda lliure. Aquesta peça, han explicat, comunica el motor amb el rotor principal. "Si aquesta peça es desprèn, l'helicòpter no pot volar", han dit. Tot i això han explicat que era difícil que la corrosió es pogués detectar sense desmuntar l'aparell, un procediment que es duu a terme a les 800 hores i l'helicòpter accidentat en duia 700. A més, puntualitzen que la corrosió detectada s'havia gestat amb antel·lació. Tampoc han descartat, tal com asseguren les defenses, que la causa de l'accident fos una ràfaga de vent. "Aquesta possibilitat no la van analitzar", han declarat.
Els pèrits també han declarat que, tal com recull l'informe, l'aeronau només va volar durant 17 hores en deu mesos i que no va estar ben protegida mentre estava parada, tot i que no han concretat com van arribar a la conclusió que l'helicòpter va estar "a la intempèrie". L'informe "només" recull "una fotografia extreta de google maps" amb l'helicòpter a l'hangar amb la porta oberta. "Però la fotografia és d'un dia en un moment en concret", ha al·legat un dels advocats de la defensa.
L'accident va tenir lloc el 2006 a la Torre de Capdella
L'accident va tenir lloc quan faltaven deu minuts per les dues del migdia del 25 d'abril de 2006 a un quilòmetre de la Pobleta de Bellvei, a la Torre de Cabdella (Pallars Jussà). Un helicòpter que realitzava tasques de manteniment de les línies elèctriques, propietat d'una societat francesa i llogat per la societat espanyola Helicasa (Helicòpters de Catalunya SA), es va estavellar al peu de la torre d'alta tensió número 305. Els seus quatre ocupants van morir a l'acte ja que l'aeronau es va incendiar a causa de l'impacte.
La fiscalia demana que s'imposi als dos acusats la pena de tres anys i tres mesos de presó per a cadascun d'ells per quatre delictes d'homicidi per imprudència professional amb l'atenuant de dilacions indegudes (a causa de la lentitud del procés judicial), així com la inhabilitació dels acusats per treballar com a tècnics de manteniment d'aeronaus durant quatre anys. També es reclama que indemnitzin conjuntament als familiars de les víctimes amb 2,4 milions d'euros (600 mil per a cada família) i amb 175.000 euros Red Eléctrica de España. Alternativament a la pena de presó, en cas que la jutgessa conclogui que els fets són constitutius d'un delicte de faltes, la fiscalia sol·licita que s'imposi a cadascun dels acusats una multa de 96.000 euros per quatre faltes per imprudència lleu.
Un expert aeronàutic apunta a una ràfega de vent com la causa de l'accident
Tot i que l'informe d'Aviació Civil conclou que la causa de l'accident de l'helicòpter va ser un manteniment deficient de l'aparell, un expert aeronàutic aportat també com a pèrit per part les defenses dels acusats, ha declarat aquest dimarts que la causa de l'accident va ser una maniobra evasiva realitzada pel pilot a causa d'una ràfega de vent. "La roda lliure es va desprendre després de l'impacte a causa de la corrosió", ha assegurat, però no va ser, defensa, la corrosió allò que va fer que la roda es desprengués de l'aparell, tal com defensen els pèrits d'Aviació Civil. A més, aquest expert aeronàutic ha apuntat que amb la revisió última de les 25 hores no era possible detectar la corrosió de l'oli.
El judici queda vist per sentència
Tot i que inicialment, el judici contra els dos tècnics encarregats del manteniment de l'helicòpter que es va estavellar el 2006 al Pallars, causant la mort dels quatre ocupants, estava previst que durés tres dies (de dilluns a dimecres), la jutgessa ha decidit seguir aquest dimarts a la tarda amb les conclusions de les parts, previstes per demà dimecres. Així doncs, el judici ha quedat vist per sentència aquest mateix dimarts a un quart de sis de la tarda.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi