IBI + Pressupost
Per i el 20 de maig de 2015 a les 10:30
He trobat la iniciativa molt interessant, però m’ha sorprès la desconeixença d’alguns temes i dades per parts de les candidatures, i de la poca veracitat de les explicacions de l’actual alcalde, principalment en temes pressupostaris.
La candidata d’ERC va explicar que la ciutadania hem passat a pagar en impostos un milió d’euros més a l’any des de l’entrada del candidat del PSC al consistori, la dada és correcta, i la resposta fou que l’augment era conseqüència de la pujada de l’IBI per part del govern de CIU+ERC l’any 2006, i que aquests diners mantenien els serveis i inversions i que compensaven la falta d’ingressos especialment per part d’altres institucions.
Però això no és veritat, si analitzem la despesa pressupostària durant aquest període l’ajuntament ha passat de tenir una despesa anual de personal equivalent al 27% del pressupost l’any 2007 al voltant del 47% actualment, un augment que en valors absoluts suposa l’increment en gairebé un milió d’euros de la partida destinada a personal de l’any 2007 i la de l’any 2012. És a dir l’augment impositiu s’ha destinat a despesa de personal, és més trobem que avui 1 de cada 2 euros de pressupost es destina a personal (a Sort 1 de cada 4, a Solsona o Puigcerdà 1 de cada 3 per posar-ho en comparació). Una assignació que en conseqüència va en detriment d’altres parides com les destinades a inversions, foment d’activitat, ajudes públiques, etc. Tant necessàries si tenim en compte que Tremp és el municipi més gran de Catalunya, com explicava bé el candidat del PSC. I per tant l’augment d’impostos en cap cas ha anat destinat al què explicava el mateix candidat.
Per altra banda cal observar l’estructura d’ingressos del pressupost, per saber l’afectació sobre la ciutadania, en el nostre cas com van exposar els candidats de CiU i ERC, el més significatiu és el corresponent a l’Impost de Béns Immobles (IBI).
El percentatge que suposa l’IBI sobre el total dels ingressos, supera el 35% (Sort al 15%, Barcelona el 21%). Existeix una dependència excessiva d’aquest impost en el pressupost públic, una dependència que a més ha anat augmentant des de 2007, quan era d’un 20% dels ingressos anuals, en nombres absoluts ingressa un milió d’euros més cada any des de 2007 (que ha anat a personal). Si fem l’anàlisi per habitant, la mitjana és molt elevada gairebé 300€ per cada habitant a l’any a Tremp (Barcelona 280€/hab, Sort 210 €/hab, Puigcerdà 240€/hab).
La raó exposada d’aquest nivell impositiu a Tremp va ser atribuïda als elevats valors cadastrals, però tot i els efectes negatius en l’activitat econòmica i l’augment impositiu que provoquen d’altres impostos (plusvàlues, compra venda, donacions, herències, impost del patrimoni, etc.), no és motiu per l’excessiva pressió. Ja que el tipus de gravamen aplicat per l’ajuntament per calcular la quota de l’impost ha estat elevat i superior al mínim que permet la legislació d’hisendes locals. Per tant la decisió de tenir una elevada imposició per IBI ha estat conscient del consistori. És més han anunciat molts cops que reduïen aquest impost quan en realitat només reduïen el tipus de gravamen en la mateixa proporció que augmentava la base aplicable, atès que aquesta per llei augmenta progressivament durant un període de deu anys per atenuar l’augment del valor, és a dir els dos valors es compensaven i l’import a pagar es mantenia.
No s’ha aplicat cap bonificació a l’IBI, n’hi ha diverses de possibles a la Llei d'hisendes locals, i l’única reducció s’ha produït aquest any perquè la Llei de pressupostos de l’estat deprecià els valors cadastrals, en el nostre cas per any de revisió pertoca un 22%, però el consistori altre cop ha compensat aquesta reducció augmentant el tipus de gravamen un 17%, deixant la rebaixa en el 5% com en aquest cas sí que va explicar correctament el candidat de CiU; però ho va fer amb efectes per al rebut de 2015, o sigui per al nou ajuntament.
Un altre punt són les plusvàlues, tot i que el candidat del PSC va exposar que havien sofert una important reducció, cal dir que a Tremp s’observen uns tipus de gravamen alts, molt propers al màxim premés per la legislació, inclús s’aplica el mateix percentatge al període de 15 anys i 20 anys. En tot cas, la problemàtica d’aquest impost recau en el casos per transmissió per causa de mort, ja que aquesta casuística xoca amb la intenció i voluntat política dels darreres anys del govern de l’Estat i Generalitat en l’eliminació de l’impost de successions, i que a través de la legislació permeten bonificar a nivell municipal en un 95% de la quota de l’impost en la transmissió o constitució de drets reals a favor dels descendents i adoptats per causa de mort.
Aquesta possibilitat en el cas de Tremp fins l’any 2012 era ja molt limitada i s’aplicava a la vivenda habitual i només per al descendent de primer grau i adoptat, però l’any 2013 es va modificar i s’ha restringit a la transmissió al descendent de primer grau i adoptats del domicili habitual quan aquest domicili ho fos alhora de l’adquirent i del transmissor. És a dir, que a partir de l’any 2013 només es bonificarà l’herència de la vivenda habitual si en ella hi estaven empadronats el transmissor i l’hereu descendent de primer grau, si només fos la vivenda habitual de l’hereu descendent de primer grau o del transmissor aquesta tindrà el mateix tracte tributari que una compra a un tercer.
És a dir s’han augmentat els cassos en que s’aplica i per tant la recaptació, essent en realitat un augment d’impostos encobert, que significa tractar la transmissió del patrimoni familiar com un enriquiment per compra venda, amb la voluntat de lucrant-se a partir de la desgràcia personal dels ciutadans.
En definitiva l’estructura de despesa del pressupost municipal és ineficient i excessivament intensiva en personal, comparativament amb ajuntament de característiques similars, en detriment de l’assignació de recursos en altres partides amb major afectació directa i productiva en la vida dels ciutadans. A aquest fet cal sumar-hi una estructura d’ingressos on conscientment es sobredimensiona el paper de determinats impostos que tenen una afectació negativa directa en el desenvolupament econòmic, i que soscaven la capacitat econòmica dels ciutadans.
Una realitat poc observada pels candidats i explicada amb molt poca veracitat pel candidat a la reelecció.
Lo pitjor que li pot passar a un poble
Per Anònim el 19 de maig de 2015 a les 17:57
És tenir una academia militar espanyola a la vòra de casa, perquè els militars se serveixen de la gent que hi treballa o simpatitzants, de maquinària ideológica carca i fòra del temps que vivim, per a incidir en el territori i els dirigeix contra CATALUNYA i tot allò que sigui català.
Com diu el nostrat amic anti-despeses militars.
Si els milions i milions d´euros que es destinen per als militars es detinessin per a la pau, sens dubte viuriem millor.