Divendres, 22 de novembre de 2024

L'Escola AESO d'Isona atendrà infants de 0 a 3 anys a partir del curs vinent

Ensenyament engega una prova pilot per garantir el servei d'escola bressol a les famílies i evitar que s'hagin de traslladar de municipi

ACN 2 de juny de 2015 a les 18:33

La consellera Irene Rigau, en roda de premsa aquest dimarts. Foto: ACN


L'escola rural AESO d'Isona, que forma part de la ZER Pallars Jussà, tindrà a partir del curs vinent un grup de llar d'infants, previsiblement, entre 4 i 6 nens i nenes entre 0 i els 3 anys. És una prova pilot que ha engegat el Departament d'Ensenyament dins un pla d'innovació de les escoles rurals, que persegueix l'objectiu de donar un servei més a les famílies dels pobles petits i evitar que s'hagin de traslladar de municipi per portar els fills a l'escola bressol. Aquest pla també inclou les escoles rurals de Freginals, Godall i Mas de Barberans, pertanyents a les zones escolars rurals del Montsià, i les escoles de Vinaixa, Maials i Pallargues, dels serveis territorials de Lleida

El nou projecte preveu que la direcció pedagògica d'aquesta etapa educativa depengui de l'escola rural, i per tant, del Departament, però en canvi, l'ajuntament del municipi es farà càrrec de l'educador que atendrà aquest grup de nens, tal i com passa a les llars d'infants municipals. La consellera ha dit que és una nova modalitat "sostenible i pedagògica" que permet estendre l'escola bressol arreu del territori per tal que les famílies trobin a les poblacions "per petites que siguin, un servei molt desitjat". 

Aquesta iniciativa s'emmarca dins d'un seguit de mesures que ha aprovat el Govern per impulsar la innovació i la qualitat a l'escola rural de Catalunya. Actualment, 278 escoles estan qualificades de rurals, i s'agrupen en 88 zones que comparteixen alguns mestres especialistes. En total, 1.441 mestres i 314 mestres itinerants atenen 11.048 alumnes, amb una ràtio resultant, per tant, de 7,6 alumnes per professor. 

La consellera d'Ensenyament ha defensat que les escoles rurals sempre han estat punters en la innovació pedagògica perquè molts dels mètodes que ara apliquen algunes escoles, com per exemple, compartir espais nens i nenes de diferents edats, l'apadrinament en la lectura, o altres projectes, ja s'han dut a terme anteriorment en aquests centres gràcies a una metodologia més participva i transversal. Rigau ho ha exemplificat amb els resultats en les proves de competències bàsiques, que són més altes, de mitjana, a aquestes zones.  

Amb les noves mesures es vol acabar d'impulsar aquesta innovació i aconseguir que es puguin compartir les experiències més positives, sobretot per part dels futurs mestres, a la xarxa. A més, el Govern vol garantir l'aposta tecnològica que fa que actualment el 81% d'aquestes centres fan servir connexió a Internet, i calcula que el 19% tindrà banda ampla el 2016. 

El projecte educatiu de les escoles rurals que s'agrupen en ZER ha de garantir la singularitat de cada centre, la seva identitat, i l'organització pedagògica, l'estructura organitzativa i altres aspectes com per exemple el projecte lingüístic. De fet, Rigau ha apuntat que si actualment el 36'75% de les ZER tenen projectes plurilingües, es confia que l'any vinent s'arribarà al 40%.

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Subscriu-t'hi

Participació