Treballs a l'interior de l'església de Saurí. Foto: ACN
L'artista Santi Moix ha finalitzat la primera fase de la
intervenció pictòrica que està realitzant a l'església romànica de Saurí. El projecte uneix la tradició pròpia del romànic català, identificada amb la pintura al fresc, amb una estètica contemporània i innovadora. Durant la seva primera estada al Pallars, Moix ha pintat les parets del temple i tornarà a la primavera per finalitzar el sostre i enganxar-hi decoració floral. La previsió és que l'obra no s'acabi fins la primavera del 2016.
La proposta de Moix comportarà de la creació d'una nou registre pictòric contemporani d'un elevat interès artístic, tant pel reconegut estil de l'artista, com per l'interès de la tècnica tradicional lligada a una estètica contemporània. Tot l'interior de l'església adquirirà una nova dimensió i aproximarà a la sensació que devien tenir els habitants de les valls pirinenques quan entraven a uns temples arrebossats de pintures murals acolorides. Es pretén així recuperar l'essència d'aquests espais des d'una òptica contemporània que pugui ser un reclam més per als visitants de la zona.
La intervenció compta amb el suport del Departament de Cultura, del Bisbat d'Urgell. Administracions com el Consell Comarcal del Pallars Sobirà, l'Ajuntament de Sort, la Diputació de Lleida i la Fundació Endesa també col·laboren econòmicament amb aquesta intervenció.
La idea de dur a terme un projecte pictòric contemporani va sorgir després de constatar que els revestiments que presentava l'església es trobaven molt malmesos per pèrdues, esquerdes i taques d'humitats, que donaven un aspecte de deixadesa i abandó al seu interior. Per tal que enlloc de pintar de blanc els murs de l'església s'hi pogués crear un nou registre pictòric tal i com és característic d'aquestes petites esglésies d'origen romànic de les valls pirinenques, els propis veïns de Saurí van pensar en l'artista Santi Moix, que de jove havia estiuejat al poble i hi manté una vinculació estreta.
Un cop es van començar a veure els primers esbossos i per tal d'enriquir-los, des del CRBMC es va proposar emprar la tècnica de la pintura al fresc, pròpia de la pintura romànica i amb la qual es podria desenvolupar perfectament l'estil contemporani de Santi Moix, aconseguint així lligar tradició i innovació.
Quan es va fer partícip de la proposta al Bisbat d'Urgell, propietari de l'església, va decidir posar el projecte sota l'empara del CRBMC, per tal que en determinés la idoneïtat de l'espai per a l'ús de la pintura al fresc i sense malbaratar cap elements històric, alhora que en pogués realitzar un seguiment i un assessorament tècnic. D'aquesta manera és com es va proposar acotar les àrees a pintar a aquells espais que no sofrien problemes d'humitats, per tal de garantir la perdurabilitat de l'obra, i es van començar a buscar i coordinar els diversos tècnics que participen en una intervenció d'aquestes dimensions: arquitectes, paletes, manobres, estucadors, assistents, i proveïdors, entre d'altres.
Prèviament, conjuntament amb els tècnics municipals de l'Ajuntament de Sort, es va determinar que l'estructura i la coberta de l'església està en condicions per poder fer aquesta intervenció, que preveu sobretot la durabilitat de l'obra de l'artista Santi Moix.
El projecte és una iniciativa dels veïns de Saurí per tal de repintar l'interior del temple després de les diverses intervencions que s'han dut a terme per a consolidar l'església. El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) del Departament de Cultura coordina tots els actors implicats en la creació de l'obra.
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi