Els dos vagons del nou comboi de la línia de la Pobla. Foto: ACN
Aquest divendres a la tarda ha arribat a l'estació del Pla Vilanoveta de Lleida el segon dels dos nous trens que a partir de la primavera està previst que comencin a circular per la línia ferroviària Lleida-la Pobla. El comboi ha arribat en un transport especial per carretera des de Suïssa, on Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) l'ha comprat a l'empresa especialitzada Stadler.
Passades les tres de la tarda han arribat a Lleida en transport especial els dos vagons, així com la unitat central de potència, del segon dels nous trens adquirits per FGC i que circularan per la línia de la Pobla.
El primer dels nous trens que circularan per la línia de la Pobla
va arribar el 16 de gener a la capital del Segrià i, posteriorment, va començar a circular en període proves, com passarà a partir d'ara amb el segon tren. Amb la posada en servei dels nous combois es recuperaran les tres freqüències diàries entre Lleida i la Pobla de Segur, retallades a només una des del 2012, i també hi haurà parades a demanda en set estacions. A més, les emissions contaminants es reduiran un 60%.
Els dos nous trens han costat 9,4 milions d'euros i s'han fabricat durant dos anys expressament adaptats a les característiques d'aquesta línia: d'ample ibèric i de tracció dièsel, ja que no està electrificada. Els nous combois fan aproximadament 50 metres de llarg i tenen capacitat per a 201 passatgers cada un, la meitat (104) asseguts. Entre d'altres característiques, compten amb plataformes d'accés fàcil, estan climatitzats, gaudeixen de cobertura WIFI i tenen espais oberts i amplis on poden transportar-se, fins i tot, bicicletes.
Un dels combois que ha arribat a Lleida. Foto: ACN
Més freqüències entre Lleida i la Pobla de Segur
La posada en marxa dels nous trens triplicarà les freqüències actuals (es recuperaran els tres viatges diaris entre Lleida i la Pobla i deu entre Lleida i Balaguer) i, segons la Generalitat, permetrà també guanyar velocitat comercial i comoditat per als passatgers. Les freqüències es van reduir el 2012 per estalviar un milió d'euros anuals i retallar el dèficit. En concret, es va deixar només un servei d'anada i tornada per tot el recorregut fins a la Pobla i quatre entre Lleida i Balaguer.
Abans n'hi havia tres per a tot el recorregut i vuit fins a Balaguer. En aquests moments, Ferrocarrils de la Generalitat és qui gestiona la línia, propietat de la Generalitat, però els combois que hi circulen són llogats a Renfe. Quan entrin en servei els nous trens FGC assumirà també la tasques operatives.
Reducció del temps de trajecte
També està previst que la nova línia tingui parades facultatives, és a dir, prèvia demanda, en set estacions per poder quadrar i millorar els horaris. Són les estacions que tenen menys usuaris i els combois només s'aturaran si algun viatger ho demana prèviament prement el botó corresponent. De fet, aquest canvi sumat a l'increment de la velocitat comercial permetrà reduir els temps dels trajectes. En concret, de Lleida a Balaguer es passarà de 29 a 24 minuts, de Balaguer a la Pobla de 81 a 69 minuts i de Lleida a la Pobla de 110 a 93 minuts.
Concretament pel que fa a les freqüències, entre Lleida i la Pobla es passarà d'un servei diari a tres els dies feiners i diumenges i dos els dissabtes. Entre Lleida i Balaguer es passarà de quatre serveis diaris els feiners a deu, i de tres els caps de setmana a nou els dissabtes i diumenges direcció Balaguer i deu els diumenges direcció Lleida.
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi