El president de FGC, Enric Ticó, baixant d'un dels històrics vagons. Foto: Salva Miret
El
Tren dels Llacs entre Lleida i la Pobla de Segur interromp el servei des d'aquest dissabte i durant cinc setmanes per evitar les altes temperatures, ja que el tren històric que fa el trajecte no disposa d'aire condicionat. Aquesta és una mesura que s'ha pres cada temporada però que s'hauria pogut evitar aquesta temporada amb la posada en marxa dels nous combois comprats per Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) per a la línia de la Pobla.
Uns trens que encara no tenen data d'estrena perquè
no disposen de l'homologació tècnica necessària per poder circular pels 1,9 quilòmetres de la línia que discorren per la ciutat Lleida. Així, el passat dissabte es va completar l'últim trajecte del tren històric entre Lleida i la Pobla de Segur. Si abans no es poden estrenar els nous combois, l'oferta turística del Tren dels Llacs no es reprendrà fins el 20 d'agost.
El retard en la posada en marxa dels nous trens
està creant molt malestar i incertesa al territori, ja que s'esperaven abans de l'estiu per poder aprofitar l'oferta en l'època de màxima afluència de visitants. Així ho ha expressat aquest dissabte el president del
Consell Comarcal del Pallars Jussà, Constante Aranda, que considera l'endarreriment com un "important contratemps", sobretot per al sector turístic. A més, ha lamentat que el Govern no hagi atès la demanda d'estrenar els combois per a la ruta del Tren dels Llacs en el tram entre Balaguer i la Pobla, evitant d'aquesta manera el pas per la ciutat de Lleida, que és on falta l'homologació.
Petició formal a la subdelegació del Govern
"S'han de posar les piles tots", ha dit Aranda, començant per l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària, que és l'ens que ha d'autoritzar la circulació dels trens pels 1'9 quilòmetres de vies que formen part de la xarxa ferroviària d'interès general a la ciutat de Lleida. "No ha de ser tan complicat verificar uns vehicles nous que ja estan funcionant a altres llocs d'Europa, en països tan poc sospitosos de no fer les coses bé com Holanda o Bèlgica", ha afegit. És per això que, segons el president del Consell Comarcal, "veig poca voluntat de fer les coses el més ràpid possible".
El nou tren, en fase de proves, entre Tremp i la Pobla de Segur. Foto: Lluís Oliva
Davant d'aquesta situació, Aranda ha anunciat que el Consell adreçarà una carta formal a la subdelegada del Govern espanyol a Lleida en funcions, Imma Manso, perquè intercedeixi amb Foment i "tot plegat s'agilitzi el màxim possible". El Consell d'Alcaldes del Pallars Jussà ja va acordar la setmana passada sol·licitar a la Secretaria d'Insfraestructures i Mobilitat i al President de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya l'entrada en funcionament immediata dels nous trens.
FGC va comprar els dos combois a la firma suïssa Stadler per 9,4 milions. Es van fabricar expressament adaptats a les característiques d'aquesta línia: d'ample ibèric i de tracció dièsel, ja que no està electrificada. El primer tren va arribar a Lleida a mitjans de gener i el segon un mes després.
El
Departament de Territori i Sostenibilitat, de la seva banda, declina fer cap tipus de declaració al respecte fins que el servei no es posi en funcionament, sense donar cap previsió per a la seva estrena.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi