Autoritats en el viatge inaugural del tren. Foto: ACN
L’Advocacia de l’Estat va reclamar a la Generalitat una homologació addicional dels trens una setmana abans de la inauguració de la línia Lleida-La Pobla de Segur (prevista inicialment pel 30 d’abril), tot i que l’executiu català i l’ADIF havien estat negociant que aquesta infraestructura entraria en funcionament d’acord amb els paràmetres del decret de traspàs de l’esmentada línia.
Segons fonts properes a les negociacions entre la Generalitat i l’ADIF, aquesta reclamació de l’Advocat de l’Estat va originar un procés d’homologació addicional dels trens que ha demorat més de dos mesos l’entrada en funcionament de la línia ferroviària entre la Pobla de Segur i Lleida, que finalment s’ha inaugurat aquest diumenge.
El decret de traspàs de la línia Lleida-La Pobla de Segur de 31 de desembre de 2004 determina que la Generalitat passa a ser titular de tota la infraestructura ferroviària, excepte del tram entre el quilòmetre 0 i el punt quilomètric 1,972, que es va mantenir per raons pràctiques dins de la Xarxa Ferroviària d’Interès General (XFIG), ja que aquest segment és el que dóna entrada als trens a l’estació de Lleida. Tanmateix, el decret reconeix el dret de la Generalitat a utilitzar aquest tram per les circulacions amb origen o destinació a la Pobla, així com el dret d’accés a l’estació de Lleida i a l’estacionament dels trens en aquesta parada. A més, el decret reconeix que els trens i conductors de la Generalitat “estaran autoritzats per circular sobre el tram anteriorment assenyalat”.
Sobre aquesta base legal, la Generalitat i ADIF van començar el procés d’homologació dels trens Stadler -de fabricació suïssa- que havien de cobrir el servei de la línia de la Pobla, ja adaptats a l’ample de via ibèric. Els trens arriben a Catalunya el gener de 2016, i comencen el procés d'homologació. Després de diverses setmanes de circulacions de prova dels nous combois per la línia lleidatana, el Govern es compromet públicament a inaugurar el servei ferroviari el 30 d’abril. Però una setmana abans de la inauguració, ADIF comunica a la Generalitat que l’Advocacia de l’Estat reclama ara que els nous trens han de passar totes les autoritzacions de la llei ferroviària espanyola.
Entre d’altres, s’exigeix que els nous trens circulin amb un maquinista de Renfe durant 5.000 quilòmetres pel tram de la línia que està dins de la XFIG, que en el cas de la línia de la Pobla de Segur només té una longitud d’1,9 quilòmetres. A banda, l’Estat reclama detalls com que s’adaptin els filaments dels fars, la tonalitat del xiulet o els colors de la senyalització que indica els lavabos dels trens. La Generalitat, a través de l’operadora FGC, fa aquestes adaptacions i forma els conductors de Renfe perquè facin circular els trens pel tram de la XFIG, que finalment només acaben fent 250 quilòmetres de prova, i dos mesos i mig després acaba aquest procés d’homologació addicional, que permetrà inaugurar la línia.
Fonts properes a aquesta negociació han lamentat que l’Advocacia de l’Estat esperés a reclamar el procés d’homologació –amb un informe que la Generalitat encara no ha rebut- gairebé quatre mesos després que s’iniciessin les proves ordinàries a la línia i endarrerís així la seva entrada en servei, amb el perjudici conseqüent sobre els usuaris. Igualment, han criticat que no es busquessin solucions alternatives com, per exemple, tancar la via que utilitzen els trens de la Pobla de Segur a l’interior de l’estació de Lleida, ja que no es creua amb cap intersecció important en el seu recorregut, al marge d’un desviament cap a una via morta que pràcticament no s’utilitza.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi