Dimarts, 5 de novembre de 2024

Arrenca el servei d'estiu del Tren dels Llacs amb el nou comboi que substitueix el cotxe històric

El tren ha anat aquest dissabte inusualment mig ple pel poc temps de comercialització dels bitllets, segons FGC

ACN 30 de juliol de 2016 a les 17:31

Turistes esperant entrar al Tren dels Llacs Foto: ACN


Aquest dissabte s'ha restablert l'oferta turística ferroviària del Tren dels Llacs entre Lleida i la Pobla de Segur gràcies a la posada en marxa dels nous combois que des de dilluns passat donen servei a la línia. Les noves unitats panoràmiques substituiran fins el 13 d'agost el tren històric que va deixar de circular fa dues setmanes perquè no disposa d'aire condicionat. Aquesta interrupció s'havia fet cada estiu per evitar la incomoditat de les altes temperatures per als passatgers.

Ara aquest servei d'estiu afegeix tres caps de setmana més al calendari habitual del Tren dels Llacs, una iniciativa que va néixer el 2009 impulsada per Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i la Diputació de Lleida. No obstant això, el retard en l'estrena dels nous trens de la línia de la Pobla ha aturat el servei dos caps de setmana i ha deixat poc temps per comercialitzar els bitllets per aquest dissabte. Això ha fet que avui el comboi turístic hagi anat inusualment mig ple, ja que l'ocupació durant la resta de la temporada és del 99%, segons FGC. En tot cas, l'objectiu d'aquest any és tornar a superar els més de 7.000 usuaris que es van registrar el 2015.

El Tren dels Llacs, un recorregut paisatgístic entre la ciutat de Lleida i la Pobla de Segur orientat bàsicament al turisme familiar, va inaugurar el 2 d'abril la vuitena temporada, que s'allargarà fins al 29 d'octubre. Enguany, a les 26 circulacions habituals s'hi sumen les 3 circulacions compreses entre aquest 30 de juliol i el 13 d'agost, que tradicionalment es deixaven de fer per esquivar les altes temperatures. La previsió a l'inici de la temporada era que aquest estiu no hi hagués cap interrupció però el retard en la posada en marxa dels nous combois per requeriments burocràtics de l'Estat ha comportat que al final el tren turístic s'hagi aturat dos caps de setmana (el 16 i el 23 de juliol). El dissabte 20 d'agost el trajecte el tornaran a fer les màquines dels anys seixanta que normalment fan el recorregut.

El cap de la línia Lleida-La Pobla, Emili Monsó, ha explicat que per al servei d'estiu del Tren dels Llacs s'ofereixen 88 places (totes assegudes) i aquest dissabte se n'han omplert aproximadament la meitat. Ho ha atribuït al fet que "la comercialització s'ha hagut de fer amb un marge més estret" ja que fins la setmana passada no es va confirmar que els nous trens ja podien circular per la línia després d'obtenir finament l'homologació estatal per circular pels 1,9 quilòmetres de vies de Lleida que pertanyen a la xarxa ferroviària d'interès general. En tot cas, "esperem que en els pròxims dies la gent s'animi i vulgui venir a gaudir d'aquesta experiència que creiem que és única", ha dit Monsó.

El tren ha sortit a les 10:45 de Lleida i estava previst que arribés a la Pobla a les 12:30. La tornada és a les 16:35 i el tren arriba a la capital del Segrià a les 18:25. Els passatgers que han estrenat el servei d'estiu provenien principalment de Barcelona, Saragossa i la mateixa ciutat de Lleida. A Balaguer hi han pujat una desena de persones més. La majori ja sabien que farien el trajecte amb un tren nou i no amb l'històric, però ho van triar així perquè la d'aquest dissabte era la data que els anava més bé. Alguns la van escollir expressament per evitar la calor.

El principal atractiu del Tren dels Llacs són els espectaculars paisatges per on passa la línia entre Lleida i la Pobla, sobretot a la Noguera i el Pallars Jussà, on voreja els embassaments de Sant Llorenç, Camarasa, Cellers i Sant Antoni i travessa els congostos de Mont-rebei i Terradets. Els visitants del Tren dels Llacs reben un pack de benvinguda format per diferents productes gastronòmics del territori i una guia va donant explicacions durant tot el recorregut. A la tornada se'ls ofereix un tast de coca de recapte de Balaguer. Els visitants poden adquirir paquets turístics (visites guiades, tastos de productes locals, etc.) vinculats als principals recursos turístics del territori i hi ha parades facultatives a Cellers i a Tremp, on es poden desenvolupar activitats lúdiques.

El servei d'estiu perd l'encant del material ferroviari antic, construït fa mig segle, i per això el preu per als adults es redueix de 30 a 22 euros. Això sí, té altres avantatges, com els vidres panoràmics, la climatització i que els nous trens són accessibles per a persones amb mobilitat reduïda. "Es gaudeix d'un comfort superior i el fet que els cotxes siguin panoràmics permeten una visió molt millor de l'entorn i que es pugui gaudir més dels paisatges", ha destacat el cap de línia. A més, "també poden fer el trajecte famílies amb cotxets i persones amb cadires de rodes, cosa que amb el tren històric és molt més complicat".

Rècord de visitants el 2015

El Tren dels Llacs va néixer l'any 2009 fruit d'una iniciativa conjunta d'FGC i la Diputació de Lleida, amb la col·laboració de l'aleshores Departament d'Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya i els ajuntaments dels municipis de la línia, per convertir-lo en un referent per a la dinamització econòmica del territori.

L'any 2015, amb la incorporació del cinquè cotxe i l'increment de l'oferta de places que va suposar, el servei va registrar el seu rècord de visitants, amb una ocupació mitjana dels trens del 98.89% i 7.199 visitants. Així, hi va haver un augment considerable del nombre de passatgers: es va passar dels 5.069 visitants l'any 2013 als 5.792 visitants al 2014 i els 7.199 al 2015.

Material històric durant la resta de la temporada

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, la Direcció General de Turisme de la Generalitat, la Diputació de Lleida i l'ATM de l'Àrea de Lleida impulsen aquest servei del tren turístic, que recorre la línia històrica d’FGC de Lleida-la Pobla de Segur amb material mòbil de més de 50 anys remolcat per dues locomotores dièsel acoblades dels models 10817 i 10820, que es van construir l'any 1968 i que estaven concebudes per prestar serveis mixtos de línia i maniobres. Són conegudes també com a “ye-yes”. El material remolcat està format per cinc cotxes d'època de la sèrie 6000.

L'Associació per a la Reconstrucció i Posta en Servei de Material Ferroviari Històric (ARMF) és l'entitat encarregada de la prestació del servei i del manteniment del material mòbil històric emprat, cedit per la Fundación de los Ferrocarriles Españoles.

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Subscriu-t'hi

Participació