El tren de la Pobla ja circula al 100% amb maquinistes de FGC. Foto: FGC
Els trens de
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ja poden circular des d'aquest dissabte per tota la
línia Lleida-la Pobla sense l'assistència de Renfe per entrar i sortir a l'estació de Lleida. FGC disposa del certificat de seguretat atorgat per l'
Agència Estatal de Seguretat Ferroviària, l'únic requisit que mancava després que FGC Rail obtingués el juliol passat la llicència per operar els trens a la línia.
Els dos nous trens de la línia Lleida-la Pobla de Segur
es van posar en servei el 25 de juliol, després que FGC rebés el vistiplau de l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària perquè els nous trens poguessin circular per l'1,9 quilòmetres de via per entrar a l'estació de Lleida i que formen part de la xarxa bàsica d'interès general titularitat de l'
Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif).
El conseller de
Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha celebrat que l'autorització hagi arribat per fi. "Ha estat un cas flagrant. Amb aquest permís acabem amb l'absurditat d'haver de fer pujar un maquinista per recórrer aquest petit tram. Un cop més la burocràcia posa pals a les rodes", s'ha queixat.
El final de les traves administratives
Malgrat que en aquest dos mesos i mig s'ha comptat amb la col·laboració de Renfe perquè els usuaris es poguessin beneficiar d'un servei amb més freqüències, menys temps de viatge i trens més moderns, el conseller ha posat èmfasi en el fet que les traves administratives de l'Estat han estat "incomprensibles" ja que les dues noves unitats d'FGC podien circular per 89 quilòmetres del traçat però no pels 1,9 d'entrada a l'estació de Lleida.
Per això Rull ha insistit que la Generalitat treballa sempre per trobar solucions per als ciutadans mentre d'altres no ho fan. "Ens cal més poder per poder prendre les nostres pròpies decisions", ha reblat.
El tren de la Pobla, una història d’èxit
Els dos nous trens de la línia Lleida-la Pobla van començar a donar servei el dia 25 de juliol. Amb aquest nou material, FGC ha donat un impuls a la línia, amb un servei que gairebé triplica l’oferta anterior i amb una important millora en la velocitat comercial, ja que el temps del trajecte s’ha reduït en 15 minuts (d’1 hora i 50 minuts a 1 hora i 35 minuts).
Aquest impuls ha estat confirmat amb les bones dades de viatgers durant aquests primers mesos del nou servei. Així,
aquest mes de setembre la demanda ha estat de 13.370 viatgers, el que suposa 8.832 viatgers més (+195%) respecte als 4.532 viatgers transportats al setembre del 2015.
Les millores també han inclòs una reducció tarifària en les relacions amb el Pallars, amb rebaixes en els abonaments de 10 viatges de fins al 37% respecte als preus actuals, i l’equiparació del preu del bitllet senzill del tren i el bus. També s’han reforçat les connexions amb bus per aconseguir una oferta conjunta amb un servei cadenciat i sense superposició de serveis.
Llicència per operar a la xarxa d’interès general
L’obtenció de la llicència per part d’FGC Rail que li permet circular per la totalitat de la xarxa estatal d'interès general d'Adif obre noves possibilitats als projectes de futur de Ferrocarrils, que prendrà la decisió sobre si participarà en la liberalització del mercat ferroviari espanyol en el moment que el Govern Espanyol aclareixi com, quan i de quina manera es fa.
La Generalitat està preparant a FGC per poder ser un actor més en el moment que es liberalitzi el sector ferroviari europeu.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi