Com cada any, torna el fred i amb ell les probables nevades. Molts dels petits accidents i bloquejos de carreteres és produeixen per la manca de coneixement dels conductors en la conducció amb la carretera nevada o amb plaques de gel. Per això us recordem 5 consells bàsics de conducció amb neu.
Sobre neu cal anticipar les reaccions del cotxe Foto: FAST Parcmotor
Utilitzem el motor com a fre, amb una marxa més curta del que portaríem, a fi d'evitar haver de frenar o reduir marxes. Molt de compte en reduir una velocitat, perquè l'efecte que provoca sobre les rodes és com si les frenéssim de cop. Deixeu anar molt a poc a poc l'embragatge un cop reduïda la velocitat amb el fre. Amb cotxes automàtics, limiteu manualment la marxes a fi que el motor retingui.
En el cas d'haver de trepitjar el pedal del fre, fer-ho sempre amb les rodes rectes. Si frenem amb les rodes girades l'únic que fem és perdre encara més el control de la situació. Fixeu-vos en la inclinació de la carrereta. Gireu lleugerament les rodes a favor del pendent per evitar el lliscament i salvar la situació L'ABS ajuda però miracles no en fa.
A l'hora de prendre els revolts, no girar mai el volant més del compte. Un angle de gir excessiu al volant provoca immediatament l'aparició del subviratge, és a dir, el cotxe comença a derrapar del tren davanter. En aquest instant, girar menor el volant serveix perquè el cotxe giri més.
3.- Conèixer el cotxe
Conèixer el funcionament dels sistemes de seguretat del cotxe ABS, ESP, ASR, etc. pels que hem pagat una petita fortuna, és clau per a practicar una conducció segura. Saber com treballa l'ESP és essencial per fer allò que gairebé ningú no fa per desconeixement i por. En el cas que ens ocupa ... Desconnectar-lo.
Conèixer el funcionament dels sistemes de seguretat del nostre cotxe és clau Foto: F.Boada
Excepte si portem pneumàtics d'hivern llavors millor no fer-ho. Però si, com el comú dels mortals, portem pneumàtics de tota temporada o cadenes cal fer-ho. L'ESP està dissenyat per funcionar correctament amb una superfície de grip constant (el pneumàtic d'hivern sí que ofereix aquesta continuïtat en l'adherència). Una de les premisses en què es basa l'ESP és la rapidesa amb què giren les rodes, i amb cadenes muntades o amb pneumàtics estàndard les rodes van patinant damunt la neu. Per tant l'ESP està percebent constantment una variació contínua de velocitat en el gir de les rodes, de manera que sempre envia informació per frenar una roda o altra. Això dificulta que el cotxe avanci amb suavitat i, el que també és important, pot repercutir en un escalfament excessiu dels frens.
4.- Saber utilitzar les cadenes
No cal dir que cal estar segur de saber posar les cadenes oi? El que no cal és aturar-se a posar-les sinó és del tot necessari. Som un país de majoria urbanita i quan veiem neu al marge de la carretera ja hi ha qui posa les cadenes, com si fos divertit! Doncs bé a part d'entorpir enormement la circulació. Malmetreu els pneumàtics i l'asfalt si no hi ha prou gruix de neu.
Saber posar les cadenes adequadament és fonamental Foto: Michelin
5.- Sentit comú
Conduir amb por és un dels pitjors enemics a la carretera, si no us veieu en cor de sortir a la carretera en aquestes condicions, el millor és quedar-se a casa. És infinitament més segur per a un mateix i pels altres. Regla bàsica de la conducció: no conduir mai per sobre de les possibilitats de cada conductor.
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.