El 2017 començarà amb una lleugera pujada en els preus dels serveis bàsics, un augment que contrasta amb l'any anterior quan la majoria de taxes va disminuir o es va mantenir. El nou any vindrà marcat, sobretot, per l'augment de les tarifes dels productes derivats del petroli, com el gas natural o el butà, a causa de l'enfilada dels preus del cru en els mercats internacionals.
De fet, l'encariment dels carburants ha disparat vuit dècimes l'Índex de Preus de Consum interanual, segons dades fetes públiques aquest divendres. En concret l'IPC va pujar un 0,6% al desembre respecte al mes anterior i va elevar vuit dècimes la taxa interanual, fins a l'1,5%, quarta taxa positiva consecutiva i el seu nivell més alt des de l'agost del 2013.
D'aquesta manera, els preus acaben l'any per sobre de l'increment salarial pactat en conveni (1,08% fins al novembre), del qual van pujar els sous dels treballadors públics aquest any (1%) i de l'increment que van experimentar les pensions (0,25%), amb les consegüents pèrdues de poder adquisitiu.
L'IPC interanual va arrencar l'any 2016 en taxes negatives, i va marcar una taxa del -0,3% al gener. Durant vuit mesos va registrar taxes negatives fins que al setembre va tornar en terreny positiu amb una taxa del 0,2%. Des d'aleshores i en només quatre mesos l'IPC ha crescut 1,2 punts, i ha tornat en acabar el 2016 a nivells del 2013, d'acord amb l'evolució habitual dels preus en l'economia espanyola.
Factura de la llum
A principis d'aquest mes el ministre d'Energia, Turisme i Agenda Digital, Álvaro Nadal, anunciava que l'executiu de Mariano Rajoy no apujaria de cara al 2017 la part regulada de la tarifa elèctrica, els anomenats "peatges" i que suposen un terç del rebut. Tot i això, el mateix ministre reconeixia que l'altra part de la factura, la que correspon al cost de l'energia i que no depèn del govern, podia variar en funció dels preus de les matèries primes, especialment gas i petroli. Tenint en compte l'escalada de preus dels carburants, doncs, la tarifa de la llum també pujarà de cara a l'any vinent.
Com a dada positiva, cal recordar que el govern espanyol va aprovar el reial decret sobre el bonus social,
que implica a la totalitat de les comercialitzadores elèctriques i que inclou un protocol per evitar els talls de llum a les persones més vulnerables. La modificació de la norma inclou el cent per cent de les comercialitzadores en el finançament del bo social i algunes novetats per ajustar els criteris sobre les persones beneficiàries.
A hores d'ara hi ha 2,3 milions de llars definides com a vulnerables -una situació que afecta 7 milions de persones- que reben un 25% de bonificació en el preu de la seva factura. El reial decret aprovat fixa que les bonificacions puguin variar en funció de la seva renta.
Tabac i alcohol
La tendència dels impostos també tendeix a l'alça.
Aquest desembre el govern espanyol ja va aprovar apujar els impostos al tabac i l'alcohol. Les a les begudes pujaran un 5%, el de les cigarretes un 2,5% i el del tabac de caragolar, molt estès entre els joves, un 6,8%.
Les noves mesures tributàries sobre l'impost de societats i els especials, entre d'altres, tindran un impacte de 7.500 milions. D'ells, 4.650 correspondran a l'impost sobre societats i especials. D'aquest el de les begudes ensucrades representaria uns 200 milions addicionals.
Les tarifes del transport públic, congelades. Foto: Adrià Costa
Les tarifes del transport públic, congelades
El que es mantindrà igual l'any vinent són les tarifes del transport públic.
El Govern, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana van acordar congelar totes les tarifes i implantar dues novetats pel que fa a les targetes. Una és l'extensió de la T-12 de transport públic gratuït per a nens i joves fins als de 16 anys, cosa que ERC havia demanat reiteradament. Fins ara s'aplicava fins als de 15 anys, i a partir del 2017 serà vàlida fins al 31 de desembre per a tots aquells que compleixin els 16 en l'any en
A més, es crearà una targeta de transport per quan hi hagi episodis de contaminació, que podria anomenar-se t-episodi ambiental, i fomentar així que es deixi el cotxe a casa quan hi hagi molta pol·lució. Aquest títol de transport serà integrat –vàlid per tots els transports públics-, i constarà de dos viatges, un d'anada i un de tornada, amb uns preus similars als de la T-10. El d'una zona tindrà un preu d'1,80 euros, a raó de 0,90 euros el viatge –un de la T-10 surt per 0,95 euros-, i només es vendrà quan la Generalitat declari que hi ha un episodi de contaminació. Aquesta situació es pot donar un parell de cops cada any.
Així mateix,
Renfe també va informar aquest dijous que el preu dels bitllets de trens de Rodalies i de mitja distància convencional es mantindrà congelat el 2017 per segon any consecutiu.
Els preus dels peatges s'abaixaran
Els preus dels peatges de les autopistes AP-7, entre Barcelona i la Jonquera, i AP-2 fins a Saragossa, totes dues de titularitat estatal, s'abaixaran un 0,47% a partir de l'1 de gener del 2017, segons ha informat aquest divendres el Ministeri de Foment espanyol.
Aquesta rebaixa es deu a una reducció equivalent de l'IPC i a un augment del trànsit real sobre el previst en aquestes vies, segons ha indicat el Ministeri. La revisió anual de les tarifes per a les autopistes que depenen de l'Estat es regeix per la llei 14/2000, de 20 de desembre, de mesures fiscals, administratives i de l'ordre social.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi