El
Centre d'Interpretació de l'Antic Comerç (CIAC) i les
botigues-museu de Salàs de Pallars es consoliden com un referent cultural a la demarcació de Lleida. Així ho demostra el nombre de visitants que durant l'any 2016 van passar per les seves instal·lacions: 10.422 persones van visitar les botigues-museu de Salàs, les exposicions permanents i l'exposició temporal
Àlbum de la Gran Guerra. 1914.
Aquesta xifra situa les instal·lacions del CIAC en el segon lloc de les infraestructures museístiques culturals de la demarcació, segons el llistat de visitants dels museus registrats pel Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles del
Departament de Cultura. En primer lloc se situa el conjunt d'esglésies romàniques de la Vall de Boí.
Durant el 2016, a més, s'ha incrementat el volum d'escoles i centres educatius que han visitat les instal·lacions, que van suposar un 8,5% del total de visitants. Entre les escoles i instituts cal destacar les de primària de la comarca del Pallars Jussà, incloses dins el Pla Comarcal d'Educació, les de secundària del Pallars Sobirà i un excepcional nombre de centres educatius de Barcelona, corona metropolitana i província, molts d'ells canalitzats a partir de l'Entorn d'Aprenentatge de Tremp.
A més, també acostumen a visitar les instal·lacions de Salàs mitjans de comunicació, tant escrits com audiovisuals,
bloggers, touroperadors, tècnics en turisme i tècnics del projecte Geoparc de diverses nacionalitats.
L'historiador i mestre Sisco Farràs, l'inspirador
El CIAC i les botigues-museu són un conjunt d'espais dedicats a rememorar l'antic comerç i la publicitat comercial a partir de l'ambientació d'espais i la realització d'exposicions monogràfiques. Des de l'any 2005, l'Ajuntament de Salàs de Pallars ha gestionat els espais museïtzats que un particular de la població, en Sisco Farràs, va començar a dissenyar com a
hobby i com a eina didàctica, presidits per una botiga d’ultramarins i colonials, una barberia i un bar.
Posteriorment aquest particular, sense cap tipus de subvenció, va anar adquirint diferents locals i els va omplir fins aconseguir una sèrie de botigues úniques en la geografia catalana i peninsular. Actualment la col·lecció inclou una farmàcia, un estanc, una merceria, una impremta i un quiosc de premsa.
El CIAC, per la seva part, va obrir les portes l'any 2007, i pretenia ser una eina complementària a les botigues: la realització d'exposicions monotemàtiques pretenia ensenyar i difondre la història, més que dels productes que exposava, de les persones i de la vida quotidiana d'aquells que els van fer servir. Això, acompanyat de tallers i aules didàctiques obertes a tots els escolars, feien del CIAC no només una sala d'exposicions sinó també un espai educacional únic.
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi