L'Epicentre de Tremp ha acollit aquest dimecres al matí la presentació del GPS Turisme (Green Pyrenees Slow Tourism), un projecte col·laboratiu entre cinc territoris d'ambdues bandes dels Pirineus, liderat pel
Consell Comarcal del Pallars Jussà i amb la participació de vuit socis, entre els quals també s'hi troba el
Consell Comarcal del Pallars Sobirà i tres entitats franceses: la Communauté de Communes du Val d'Azun, el Syndicat Mixte du parc naturel régional des Pyrénées Catalanes i l'Association du Pays de la Vallée de l'Agly.
L'objectiu principal del projecte GPS Turisme és fomentar i promocionar el patrimoni natural i cultural dels Pirineus a través del desenvolupament d'un model integral de turisme vinculat a la mobilitat sostenible i a través de la col·laboració público-privada. El projecte s'emmarca en la primera convocatòria del programa Interreg de cooperació transfronterera entre França, Espanya i Andorra, que està finançat a través dels fons europeus Feder.
1,21 milions d'euros per projectes al Pallars
El projecte compta amb un pressupost total de 2 milions d'euros, dels quals més de la meitat aniran destinats a emprendre accions a les comarques pallareses. En concret, es destinaran 762.677 euros al Pallars Jussà i 449.388 euros al Pallars Sobirà, sumant un total d'1,21 milions d'euros pel conjunt de les dos comarques.
L'actuació més destacada, amb uns 595.000 euros de pressupost, serà la millora de la connectivitat fluvial en els salts de Sossís (Conca de Dalt) i de l'Hostalet (Sort), a la Noguera Pallaresa, amb la construcció de passos laterals que permetran que les embarcacions de ràfting i altres tipus d'esports d'aventura puguin continuar el seu descens sense interrupcions fins el pantà de Sant Antoni.
Aquestes accions permetran fer navegable el riu en els 50 quilòmetres que van d'Escaló a la seva desembocadura a l'embassament, a la Pobla de Segur, i tot indica que aportaran noves oportunitats de negoci en el camp dels esports d'aventura, però sobretot permetran augmentar en seguretat en quan a les activitats que es practiquen a la Noguera Pallaresa.
El salt d'aigua a la presa de Sossís, a Conca de Dalt. Foto: ACN
La segona actuació prevista al Pallars Jussà, que compta amb uns 328.000 euros de pressupost, serà la rehabilitació de l'antiga estació de tren de la Pobla de Segur, que com ja havia anunciat
Pallars Digital,
es convertirà en un centre catalitzador de la mobilitat sostenible. A banda de les noves dependències de l'estació de tren, les obres permetran acollir al nou edifici una oficina de turisme, un centre d'interpretació de Boumort i Collegats i un de bicicletes de muntanya.
Una altra de les accions destacades, en aquest cas al Pallars Sobirà, és la tematització de la xarxa de senders històrics al voltant de l'embassament de la Torrassa, a la Guingueta d'Àneu. Amb aquesta actuació es vol recuperar aproximadament dos quilòmetres de l'antic sender que unia Sant Pere del Burgal amb l'església de Santa Maria d'Àneu. Aquest projecte suposarà una inversió d'uns 50.000 euros.
A la presentació del projecte GPS Turisme a Tremp hi ha assistit la consellera de Governació, Meritxell Borràs, així com els presidents del Consells Comarcals del Pallars Jussà i el Pallars Sobirà, Constante Aranda i Carles Isús respectivament; l'alcalde de Tremp, Joan Ubach; i el president del Syndicat Mixte du Train Rouge, Jean Pierre Fourlon.
La consellera de Governació, Meritxell Borràs, ha assistit a la presentació del projecte. Foto: Jordi Ubach
Suma d'esforços
Un cop feta la presentació per part de l'alcalde, el primer en parlar ha estat Contante Aranda, president de l'ens impulsor del projecte, el Consell Comarcal del Pallars Jussà. Aranda ha destacat la rehabilitació de l'antiga estació de tren de la Pobla de Segur i la possibilitat de fer navegable el Noguera Pallaresa fins l'embassament de Sant Antoni com els projectes més "emblemàtics" per la comarca, ja que suposaran "un impuls més" a les activitats que ja s'hi estan desenvolupant a hores d'ara.
El president del Jussà ha assegurat que les obres a l'estació de tren de la Pobla de Segur començaran en el termini aproximat d'un mes. En canvi, ha dit, s'haurà d'esperar entre dos i tres anys per veure arribar una embarcació de ràfting al pantà de Sant Antoni. Aranda ha explicat que la connectivitat amb el Pallars Sobirà a través del riu és una obra "complexa" on hi participen molts actors, un fet que alentirà la seva execució.
L'estació de tren de la Pobla es troba en un avançat estat de deteriorament. Foto: Jordi Ubach
Aranda també s'ha referit a la col·laboració amb la comarca del Pallars Sobirà com una "unió d'esforços" per tirar endavant els projectes comuns. En aquest sentit també s'ha pronunciat el president del Consell Comarcal del Pallars Sobirà, Carles Isús, que ha assegurat que amb projectes transfronterers com el GPS Turisme els llaços d'unió entre les dos comarques surten "reforçats". Isús celebra que el projecte s'emmarqui dins un sector clau al Sobirà com és el turisme, i ha ofert al Jussà la possibilitat d'aprofitar aquesta tendència amb l'ampliació del recorregut del riu.
De la seva banda, la consellera de Governació, Meritxell Borràs, ha assegurat que el GPS Turisme és "un gran projecte" que esdevindrà un "dinamitzador de l'economia" del territori que engloba, ja que creu que la inversió que s'hi ha destinat, d'uns 2 milions d'euros, tindrà "un retorn immediat" en un futur no molt llunyà. Per Borràs, el projecte és "ambiciós" i serà "molt positiu" per les dos comarques pallareses.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi