Un total de 22 veïns de la Vall Fosca mantenen el pols amb la companyia Endesa pel
conflicte de facturació errònia que segons els veïns ve fent la companyia des de l'any 2009. Aquesta problemàtica arribarà avui al Govern i serà la diputada de la CUP, Mireia Boya, la que presentarà una denúncia contra la companyia Endesa davant el director general d'Energia i la directora general de Consum.
La CUP demana que s'obri un expedient sancionador a l'empresa en relació al procés contra la Vall Fosca perquè sigui sancionada per canvi de titularitat no consentida en relació de consum, aplicació d'una tarifa regulada per una comercialitzadora del mercat liberalitzat, incompliment del conveni de 1927 i per talls de subministrament sense cobertura legal, entre altres.
La CUP també vol que se sancioni la companyia per incompliment d'obligació d'una informació transparent i veraç, incompliment de l'obligació d'informar de la via de resolució a través de consum i incompliment de l'obligació d'informar a la distribuïdora.
Els 22 veïns no accepten el deute "il·legítim" que l'empresa els reclama. Des de la CUP
van recomanar-los que no liquidessin l'import reclamat per la companyia sinó el que tenen contractat des de 1927, que és de l'ordre de deu vegades menor. El dia 27 de febrer, un dia abans de vèncer el termini imposat per Endesa, la Direcció General d'Energia va informar que la normativa elèctrica no permetia els talls de subministre als veïns que fessin les autoliquidacions.
Dos tècnics d'Endesa revisant els comptadors de la Vall Fosca. Foto: ACN
El passat novembre Endesa
va procedir a executar talls de subministrament als abonats com a mesura de pressió dins el conflicte per la facturació. Finalment,
Endesa i l'ajuntament van arribar a un acord en què l'ajuntament, segons la CUP, va "claudicar" davant les pressions de la multinacional i va reconèixer un deute de 127.695,52 euros, només del període 2009-2014.
Actualment, el consistori ja ha liquidat gairebé tot el deute reclamat per Endesa fins a l'any 2014. L'ajuntament i la companyia reconeixen que encara no hi ha acord en quina és la base imposable sota la qual s'han d'aplicar els impostos i han demanat un aclariment a la Direcció General de Tributs, que encara no ha contestat.
La CUP creu que si una companyia "s'equivoca en la facturació" no pot pretendre que els consumidors "assumeixin el seu error".
Una tarifa pactada
El conflicte
arrenca amb un desacord en la facturació. Els veïns de la Torre de Cabdella i el consistori reclamaven el passat octubre que se'ls apliqués l'IVA sobre la tarifa bonificada, en vigor des de l'any 1927 com a compensació de les obres de la central de Capdella. Endesa, de la seva banda, demanava un total d'1,4 milions d’euros, dels quals uns 250.000 a l'ajuntament, corresponents a l'IVA del 21% sobre la Tarifa d'Últim Recurs, no sobre la bonificada.
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi