Els presidents dels Consells Comarcals del Pallars Jussà, Constante Aranda, i del Pallars Sobirà, Carles Isús, han fet pública la seva intenció de reclamar l'execució del projecte existent de la carretera de Comiols, tal i com ja
va avançar aquest diari el passat 23 de març. Ha estat en una trobada amb la premsa que ha tingut lloc al cap del port de Comiols, a la carretera c-1412b, la principal via d'entrada a les comarques pallareses.
Els dos presidents reclamen l'execució d'un projecte ja existent que suposaria reduir en uns 10 minuts el trajecte entre Tremp i Artesa de Segre i que contempla la construcció de cinc túnels i cinc viaductes, enlloc del túnel únic, llargament reivindicat des de les dos comarques però que suposaria uns costos molt elevats.
Aranda ha assegurat que el projecte es podria executar de manera immediata i ha demanat al Govern que el doti de pressupost per poder-lo dur a terme. El president del Jussà ha explicat que les comarques del Pallars Sobirà i Pallars Jussà arrosseguen un dèficit històric d'infraestructures que fa que siguin menys competitives que altres zones.
Imatge del cap de Comiols on es veu el rètol d'entrada al Pallars Jussà Foto: ACN
Isús ha insistit que es tracta d'un projecte que compta amb el consens del territori i ha recordat que data del 2009. El president del Sobirà ha dit que la gent del territori ja no ''vol'' esperar més i que per això reclamen dotació pressupostària per poder iniciar les obres. El cost de l'obra està valorat en us 106 milions d'euros.
La nova carretera
El projecte recuperat pels Consells Comarcals pallaresos consisteix en la construcció d'una nova carretera entre Artesa de Segre i Isona, pel coll de Comiols, que permetria millorar les prestacions de l'itinerari actual, la seguretat viària i la comoditat en la conducció. Permetria, a més, potenciar les comunicacions entre la Noguera i el Pallars Jussà i afavorir l'accessibilitat a l'Alt Pirineu i Aran pel Pallars.
La carretera projectada té una longitud de 29,4 quilòmetres i discorre entre l'inici de la variant d'Isona i Conques de la C-1412, a l'alçada de Figuerola d'Orcau, i el final de la variant de la C-14 d'Artesa de Segre. El traçat seria completament nou en 9 quilòmetres; en 6 quilòmetres aprofitaria la calçada existent i en els 14 restants, remodelaria el recorregut, tot seguint el corredor de pas actual per a minimitzar l'impacte. La nova carretera inclouria 5 túnels, que sumen 1,4 quilòmetres, i 5 viaductes, amb una longitud total d'1,5 quilòmetres.
Millora prevista en el tram entre Folquer i el cap de Comiols. Foto: Generalitat
La via tindria una amplada de 9 metres, amb dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d'1 metre. En bona part del recorregut, preveu la formació d'un carril addicional per a facilitar l'avançament de vehicles lents; en total, els trams amb tercer carril sumaran una longitud de 13,9 quilòmetres, prop del 50% del recorregut.
Al llarg del traçat, la nova via comptaria amb 11 accessos que facilitarien la connectivitat amb nuclis de població i altres carreteres i estarien formats per encreuaments amb tercer carril per a girs a l'esquerra.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi