Tot feia pensar que la vaga d'examinadors de trànsit passaria per alt per les comarques pallareses. Les aturades, que ja van començar aquest dilluns, estan programades per tots els dilluns, els dimarts i els dimecres fins a l'últim dia de juliol. Al Pallars, els examens es duen a terme en dijous i per tant, en la seva majoria, sí que es podran fer.
En els exàmens a les comarques de muntanya, la
Direcció General de Trànsit (DGT) destina dos examinadors itinerants a les proves teòriques i pràctiques que es duen a terme a la Pobla de Segur, Vielha i la Seu d'Urgell. Durant aquest estiu, hi havia programats al Pallars quatre dies d'examens - 29 de juny, 13 de juliol, 24 d'agost i 1 de setembre.
Ara, la DGT ha decidit eliminar la prova del 29 de juny per poder-la realitzar a Lleida. Segons l'organisme, el canvi ve provocat per recol·locar els aspirants citats a Lleida. Així, la cinquantena d'alumnes que dijous vinent es volien examinar de la prova teòrica o la pràctica s'hauran d'esperar fins a la següent convocatòria, a mitjans de juliol. D'aquesta manera, comptant amb els alumnes que ja tenien previst presentar-se a examen al juliol, es preveu que el número d'aspirants s'apropi al centenar.
El responsable de l'
Autoescola Pallars, Ferran Arjó, considera aquesta modificació un "greuge discriminatori" per als aspirants de les comarques de muntanya i assegura que el primer perjudicat serà el ciutadà, que no podrà treure's el carnet en un territori on "conduir es converteix en una necessitat".
Els exàmens teòrics, a Lleida
Els aspirants de l'Alt Pirineu i l'Aran que vulguin examinar-se el 13 de juliol de l'examen teòric hauran de desplaçar-se a Lleida. Els examinadors no es traslladaran a la Pobla, Vielha i la Seu d'Urgell perquè la DGT no els pagarà les hores extres que faran i "no els compensa pujar perquè serien pocs els examens que podrien fer en el seu horari laboral", explica Arjó.
Arjó troba "justa" la reclamació dels examinadors i considera que "estan en el seu dret de fer vaga". Ara bé, davant la possibilitat d'haver de baixar a Lleida per fer els exàmens, Arjó creu que és "absurd" que els alumnes hagin de desplaçar-se més de 100 quilòmetres per fer una prova teòrica de poc més de vint minuts.
Reclamen un complement salarial promès
L'objectiu de la vaga d'examinadors és que la DGT inclogui un complement salarial de 200 euros al mes que es va acordar fa 10 anys. Els sindicats indiquen que després de deu anys han decidit no creure més promeses i passar a l'acció. Sobretot després que, diuen, el director general de la DGT, Gregorio Serrano, reconegués en una reunió amb els representants dels treballadors que "hi ha recursos suficients" per pagar el complement però "no hi ha cap voluntat política per fer-ho".
El col·lectiu també denuncia unes condicions laborals i econòmiques "deplorables", que no reflecteixen la tasca que desenvolupen "per la seguretat vial de tota la ciutadania". Subratllen, en aquest sentit, que les càrregues de treball a Catalunya són "superiors" a les que hi ha a la resta de l'Estat.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi